SOLLICITEREN, WORKING GIRL

9 stappen naar een sterker LinkedIn profiel

9-stappen-naar-een-sterker-linked-in-profiel

Een sterk LinkedIn profiel zorgt ervoor dat jij zichtbaar bent voor bedrijven. Wil jij in aanmerking komen voor de ene baan? Of wil jij opvallen voor de headhunters die op zoek zijn naar business-tigers zoals jij? Zorg er dan voor dat je LinkedIn up and running is. Hierbij 6 beginstappen naar een sterker LinkedIn profiel.

1. Updates

Zodra je dingen wijzigt op je LinkedIn, dan krijgen al je relaties daar een update van. Dit kun je uitzetten! Zet rechts in het scherm de knop “Uw netwerk op de hoogte stellen?” op rood als je bezig bent met kleine aanpassingen die niet iedereen hoeft te zien.

2. URL

Heb je al een goede emailhandtekening ingesteld? Mensen zijn geneigd om door te klikken waar het kan. Daarom is het handig om de link naar je LinkedIn toe te voegen in mails of in je digitale sollicitatie. Scheelt meteen weer een suf CV opstellen! De standaard URL van je LinkedIn pagina is niet geschikt om te gebruiken, het is beter om de URL aan te passen in je voor- en achternaam. Ga naar profiel bewerken, klik op instellingen achter je huidige URL, rechtsboven kun je nu je URL aanpassen onder het kopje” URL van openbare profiel bewerken”.

3. Foto

Mensen blijven gemiddeld 10 seconden op 1 internetpagina voordat ze weer doorklikken naar iets anders. Een foto met afleiding, bijvoorbeeld kleuren op de achtergrond of drukke kleding, zorgt ervoor dat mensen alleen naar je foto kijken en weer verder klikken. Dit is niet wat je wilt, want je wilt dat ze je profiel bekijken! Zorg voor een nette foto met zo min mogelijk afleiding om mensen direct naar je profiel te sturen.

4. Tweetalig

Als internationaal succes dat je bent (of wilt worden ;)), wil je natuurlijk dat iedereen jouw LinkedIn kan lezen. Maak daarom je pagina tweetalig. In de modus ‘profiel bewerken’ kun je rechtsboven de taal kiezen. Iemand die zijn LinkedIn instellingen in het Engels heeft staan, zal automatisch op jouw Engelse profiel uitkomen.

5. Volledigheid

Waar je op een CV beknopt moet zijn, is je LinkedIn pagina de plek om uit te pakken. Je maakt makkelijker belangrijke connecties als ze zien waar je vandaan komt, als je ooit op dezelfde basisschool hebt gezeten of wanneer je een baan in een interessante richting hebt (gehad).

6. Ondertitel

De titel die onder je naam staat is de titel die mensen zien als ze jouw naam in de zoekbalk typen. Ben jij opzoek naar een baan? Start je ondertitel dan met GEZOCHT: gevolgd met termen die aansluiten bij de functie die jij zoekt. Recruiters filteren hier op en hierdoor ben jij vindbaar voor de bedrijven die op zoek zijn naar jou. Voorbeelden:
GEZOCHT: Een actuariële, logistieke of financiële functie
GEZOCHT: Een marketing, HRM of commerciële functie

7. Vindbaarheid

LinkedIn werkt net als Google. Iemand die zoekt op termen die komt uit op profielen die te aansluiten bij deze termen. Het is daarom van belang dat je deze begrippen op je LinkedIn zet. Welke vakken heb je in je studie gevolgd? Met welke computerprogramma’s heb je gewerkt? Het toevoegen van specifieke termen vergroot je vindbaarheid

8. Wordt actief

Op LinkedIn zijn veel interessante pagina’s die je kunt volgen. Kijk naar welke bedrijven of onderwerpen in jouw interessegebied liggen en maak je profiel interessanter door deze te volgen. Het leuke is dat er vaak interessante artikelen worden gepost die jou helpen je te ontwikkelen in je carrière!

9. Contactgegevens

Last but not least: Ben bereikbaar! Met dit sterke profiel willen headhunters je benaderen met vragen, mooie vacatures of kansen voor jouw carrière. Om de drempel tot contact opnemen zo laag mogelijk te maken, is het van belang dat ze direct je contactgegevens zien staan.

Follow