SEXY SCIENCE, WORKING GIRL

Het geheim van stressbestendige personen

Het geheim van stressbestendige personen

Je kent het wel vlak voordat je een meeting in moet krijg je een telefoontje van een klant of je manager over iets urgents wat dírect een actie van jou vereist. In de haast vergeet je spontaan wat 2+2 is, laat staan dat het je lukt om die belangrijke cijfers op de juiste manier te interpreteren. Tot overmaat van ramp maak je ook nog een fout in je haastig geschreven e-mail, waardoor je probleem groter wordt in plaats van dat je het even snel uit de weg ruimt zoals je van plan was. Nooit iets overhaast doen is een makkelijk advies, maar we weten allemaal dat het in het echte leven niet altijd zo werkt. Neuropsycholoog Daniel Levitin heeft tips over hoe je toch kalm blijft in een stressvolle situatie.

Wanneer je gestresst bent, aldus Daniel Levitin, maakt je lichaam cortisol aan. Dit hormoon veroorzaakt ‘cloudy thinking’ zoals hij het noemt. Je kunt niet meer helder nadenken, waardoor je dingen gaat vergeten. De plek waar je je paspoort gelaten hebt, de uitkomst van een simpele rekensom of het juiste e-mailadres om die mail naar te verzenden. Kortom; het moment waarop je niet meer kalm kunt blijven in een stressvolle situatie en daardoor fouten gaat maken.

Hoe blijf je kalm in stressvolle situaties?

Het is algemeen bekend dat goed om kunnen gaan met stress één van de belangrijke factoren is voor promotie en een mooie carrière. Het wordt nu eenmaal gewaardeerd en is inderdaad verdomde handig wanneer je bijna dagelijks te maken krijgt met stressvolle situaties waarin je de juiste keuze moet kunnen maken. Maar hoe word je zo’n stressbestendig persoon?

De oplossing noemt Levitin ‘pre-mortem’. Dit draait om het moment vóórdat je de stress gaat ervaren, in plaats van de gevolgen en symptomen ervan te proberen onderdrukken op het moment dat je al gestresst bent. Basically, houdt het in dat je bepaalde situaties als het ware ‘oefent’ van te voren. Op het moment dat je dus nog wel rationeel kunt nadenken. Je moet jezelf trainen om vooruit te kunnen denken in dit soort situaties. Om verder te kunnen denken dan het eerste, intuïtive dat in je opkomt.

Waar zitten jouw zwakke plekken?

We zullen allemaal op een bepaald punt komen waarop we falen, een moment waarop je niet meer helder en rationeel kunt nadenken en daardoor wellicht een verkeerde keuze maakt. De sleutel zit in het vooruitdenken en mechanismes opbouwen. Ga er eens een paar minuten voor zitten en bedenk in welke stressvolle situaties jij snel geneigd bent om een verkeerde keuze te maken. Bedenk je vervolgens welke stappen je op zo’n moment zou kunnen doorlopen om wél een rationele keuze te kunnen maken. Zijn er bijvoorbeeld een paar vragen die je jezelf kunt stellen? Is er een manier om jezelf rustig te krijgen door te denken aan een bepaalde situatie of redenatie waardoor je je wel kunt focussen op het probleem?

Door hier over na te denken zul je de volgende keer dat je in een dergelijke situatie komt waarschijnlijk succesvoller reageren. Je voorkomt dat je fouten maakt, of vermindert de impact ervan.

Bekijk de TED-talk van Daniel hieronder!

Follow