LEADING LADIES, LIFESTYLE, OFF-DUTY

5x levenslessen uit de Netflix serie Girlboss

Levenslessen uit Netflix serie Girlboss

De girlboss of all girlbosses is natuurlijk Sophia Amoruso, de vrouw achter Nasty Gal en uitvindster van de term. Haar verhaal vertelde ze al eerder in haar gelijknamige boek en, insert fabulous fact, er is nu ook een serie. Kijk, daar houden wij van. Op Netflix, welteverstaan. Geen moeilijk gedoe, gewoon openen die app en bingewatchen maar.

Sophia is dan misschien een béétje vreemd, ze is ook een groot voorbeeld voor alle carrièremeisjes en ondernemende vrouwen. Dit zijn de take-aways van de serie!

1. Wees niet te netjes

Sophia is awkward… héél awkward. Ze zegt alles wat ze denkt, is vaak hartstikke onbeleefd en als ze iets echt graag wil hebben steelt ze het zonder blikken of blozen. Niet per sé iets om een voorbeeld aan te nemen misschien, maar over het algemeen mogen we best iets gretiger zijn. Durf jezelf te laten zien en durf anderen om gunsten te vragen (bijvoorbeeld om een koffie date met iemand van wie je veel kunt leren). Er is niets mis mee om jouw inner-Sophia eens een beetje aan te wakkeren! Schaam je er niet voor wanneer je anderen nodig hebt; anders kom je nooit verder (of in ieder geval een stuk minder snel)! “If you’re frustrated because you’re not getting what you want, stop for a second: have you actually flat-out asked for it? If you haven’t, stop complaining.” – zijn de wijze woorden van Sophia hierover. Met beleefdheid kom nu eenmaal niet altijd het verst.

2. Maak onpopulaire keuzes

Sophia verwijderde met het grootste gemak haar bestie Annie uit haar top 5 vrienden op MySpace. Waarom? Omdat het voor haar e-Bay business beter was om daar haar top customers te plaatsen. Dat Annie dit niet bepaald op prijs stelde kon haar eigenlijk niets schelen (al veranderde ze het vervolgens alsnog). Soms moet je nu eenmaal lang doorwerken en heb je minder tijd voor vrienden, of moet je andere keuzes maken waarmee je jezelf niet populair maakt, maar die wel belangrijk zijn. Wees niet bang om ze te maken als je ervan overtuigd bent dat het het beste is, just do it.

3. Je eerste baan is niet je droombaan

In feite, is het vaak zelfs verre van. Sophia werkte onder andere bij Subway, nam een baan aan die ze haatte enkel voor de zorgverzekering die ze zou krijgen en begon daarna pas succes te hebben met haar vintage e-Bay winkel. Die vervolgens uitgroeide tot wat we vandaag de dag kennen als de enorm succesvolle webshop Nasty Gal, die ondanks dat ze failliet gingen afgelopen jaar inmiddels voor een aanzienlijk bedrag is gekocht door megabedrijf Boohoo.

4. Marketing ligt aan de basis van bijna alles

Sophia begrijpt dat er meer tijd en aandacht moet zitten in de marketing van je bedrijf dan in de feitelijke bezigheden rondom de koop- en verkoop. Ze lijkt het van nature aan te voelen en zet Nasty Gal vanaf het allereerste begin op een heel typische en vernieuwende manier neer. Zo vernieuwend zelfs dat ze de haat van de volledige vintage-collector community (wist jij dat het bestond? Ik niet) over zich heen haalt. Waar ze zich uiteraard weinig van aantrekt. Ook als je geen eigen bedrijf hebt kun je dit toepassen; namelijk op de marketing van jezelf. Zorg dat jij aantrekkelijk bent voor recruiters, dat je uitstraalt naar je omgeving wat je wilt uitstralen en dat je social media accounts dit ook laten zien. Ben wie je wilt zijn en straal dat uit!

5. Ga niet voor instant glamour
Prestige, status, het uitstralen van succes: als het goed gaat me je carrière, jou en/of je bedrijf dan wil je dit graag laten zien. Logisch! Je mag namelijk ook rete-trots zijn op alles wat je bereikt en de successen die je bereikt. Zorg er echter voor dat je dit niet té belangrijk laat worden en investeer je verdiende geld weer in jezelf. Sophia bijvoorbeeld verdiende met gemak duizenden dollars per maand, waarmee ze op zoek ging naar nieuwe kantoorruimte, het aannemen van haar eerste medewerkers, en nóg betere vintage. Verder is één van haar bekende uitspraken ook: “Money looks better in the bank than on yout feet”. Kortom; investeer het geld dat je verdient terug in jezelf en in je business. Ga op een extra cursus of zet geld apart op de bank. Zo woonde en werkte Sophia jarenlang helemaal niet in de betere, prestigieuze buurten van San Francisco, iets wat je misschien gezien het succes van haar bedrijf wel had kunnen verwachten. Ze huurde liever voor een laag bedrag zodat er meer geld over bleef voor het ontwikkelen van haar brand. En de glamour kwam vanzelf.

Follow