LIFESTYLE, SEXY SCIENCE

Voorjaarsmoeheid: wat is het en hoe kom je er vanaf?

voorjaarsmoeheid-hoe-kom-je-er-van-af
Foto: Angelica Blick

Langere dagen, warme zonnestralen en veel licht; je zou er tonnen energie van moeten krijgen. Ondanks dat je geniet van de zon, voel je je moe en kun je iedere avond wel om 10 uur naar bed. Why so? Voorjaarsmoeheid, waarvan je misschien dacht dat het een fabeltje van je ouders was om je vroeger snel naar bed te krijgen, blijkt echt te bestaan. Hoe komt het? En belangrijker: wat kun je er tegen doen? We willen namelijk GENIETEN van het prachtige weer, in plaats van ons uitgeput voelen

Goed, oorspronkelijk was voorjaarsmoeheid een waar begrip. Doordat mensen in de wintermaanden voornamelijk koolhydraten (hallo, aardappelen) at en dus te weinig fruit en groenten binnenkreeg, werd men tegen het einde van de winter moe. Simpelweg dor een gebrek aan vitaminen. Tegenwoordig, nu de aardbeien met oud & nieuw te koop zijn, zou dat niet meer het probleem moeten geven en is de voorjaarsdip vaak meer een nasleep van je winterdip.

Van winterdip naar voorjaarsdip

Weinig licht maakt je nu eenmaal sneller moe, alleen heb je in het voorjaar het idee dat je niet moe ‘hoort’ te zijn en iedere avond op een ander terrasje hoort te zitten. Dat terwijl je lichaam nu pas weer voldoende vitamine d kan gaan aanmaken nu het weer zonlicht opvangt. Ook kost het voor het lichaam moeite om zich aan te passen aan de weersverandering. De ene persoon heeft hier meer last van dan de ander, maar je moet je lichaam even de tijd gunnen om zich aan te passen.

Hoe tackle je die voorjaarsdip?

Goed, we willen er dus vanaf. Er zijn twee aspecten aan de voorjaarsdip; het fysieke en mentale aspect. Fysiek is je lichaam moe omdat het zich moet aanpassen aan de veranderingen en omdat je misschien toch wat minder vitaminen (en dan met name vitamine D) in je lichaam hebt en mentaal voel je je lusteloos, ben je soms negatief en heb je juist minder zin om met vrienden af te spreken.

1. Verander je mindset

Om het mentale gedeelte aan te pakken zijn er een paar dingen die je kunt doen. Het belangrijkste is om vooral dingen te blijven doen. Ook op een dag als vandaag, dat het helemaal niet zo mooi weer is, is het belangrijk om dingen te ondernemen. Natuurlijk ga je gewoon naar je werk, maar plof ’s avonds niet met je eten op de bank om de rest van de avond voor de televisie te blijven hangen. Dat heb je immers heel de winter al gedaan en het draagt behoorlijk bij aan dat lusteloze gevoel. Ga in plaats daarvan de deur uit; het is langer licht dus daar moeten we gebruik van maken! Ga ’s avonds nog een stukje wandelen (direct goed voor die beach body!), naar de bioscoop of ga lekker uit eten. In ieder geval: na die luie winter is het nu écht tijd om van die bank af te komen! Wanneer je alsnog negatieve gedachten hebt, geniet dan eens heel bewust van het heerlijke weer wanneer je ’s ochtends de deur uitloopt bijvoorbeeld. Zonde om je dan chagrijnig of sip te voelen omdat je weer een lange werkdag tegemoet gaat!

2. Pak dat lichaam aan

Oke, het is echt een enorme inkopper, maar hoe anders kun je je vitaminen en energiepeil aanvullen dan door gezond te eten? Juist ja, vul je boodschappenmandje met fruit en groenten en eet erop los. Neem bijvoorbeeld iedere dag een salade mee naar je werk. Met het zonnigere weer heb je waarschijnlijk ook veel meer zin in groenten en fruit. Naast bewegen is dit wel echt de belangrijkste manier om je moeheid aan te pakken.

Heb jij last van voorjaarsmoeheid? Hoe zorg jij ervoor dat je je binnen no-time weer fit en energiek voelt?

Follow