BOOK CLUB, LEADING LADIES

3 business lessen die je kunt leren van Maria Hatzistefanis

Maria Hatzistefanis How to be an overnight success

Misschien dat haar naam niet direct een belletje doet rinkelen, maar Maria Hatzistefanis staat aan het hoofd van skincaremerken Rodial en Nip & Fab. Deze van oorsprong Griekse power lady kwam naar Londen om in de bankenwereld te gaan werken maar kwam er al snel achter dat haar passie daar niet lag. Vervolgens besteedde ze ongeveer een jaar aan het opzetten van een revolutionaire skincare brand waarmee ze de wereld veroverde. Met een boek ‘How to be an overnight success’ en een eigen business podcast zweept ze haar succes gerust nog een beetje op. Dat ze íets goed heeft gedaan staat als een paal boven water. Dit zijn de business lessen die wij uit haar boek hebben gedestilleerd voor je.

Geloof in de kracht van je eigen ideeën

Maria steekt het niet onder stoelen of banken dat ze likes things her way. Toen het door haar ingehuurde top of the bill reclamebureau de verpakkingen van haar producten niet maakte op de manier waarop zij dacht dat het een succes zou worden, besloot ze de designs én het bureau in de prullenbak te kieperen en het dan maar zelf te doen. Het boek staat vol met dergelijke anekdotes en Mrs. Rodial heeft zeker geen gebrek aan zelfvertrouwen als het op haar zakelijke instinct aankomt. Anyway, wat wij er bijna allemaal denk ik wel van kunnen leren is om, wanneer je eigenlijk niet tevreden bent met het werk van een ander, je het niet uit beleefdheid hoeft door te voeren/’ja’ erop te zeggen/hoeft te accepteren.

Kies voor jezelf, ook als het soms betekent dat je anderen de deur wijst, moet teleurstellen of een harde zakelijke beslissing moet maken (op nette wijze, uiteraard). Vertrouw op je eigen ideeën en doe er vervolgens alles aan om het voor elkaar te krijgen. Zo zijn Maria’s ideeën over het design van haar producten absoluut aangeslagen en heeft ze een scherp oog voor wat PR oplevert. De catchy en kleurige verpakkingen van haar producten en opvallende namen (Dragon’s Blood, Bee Venom – die ook daadwerkelijk deze ingrediënten bevatten, overigens!) leverden vanaf het begin coverage in de media op en doen het goed op Instagram foto’s van beauty influencers.

How to be an overnight success Maria Hatzistefanis

Onderschat nooit de kracht van social media

Iets wat herhaaldelijk terugkomt in het boek is hoe belangrijk Maria social media vindt. Ze post iedere dag op haar social media kanalen en heeft inmiddels op Instagram maar liefst bijna 1 miljoen volgers. Ook heeft ze er alles aan gedaan om de Kardashian-Jenner zusjes voor zich te winnen omdat ze vroeg in zag dat social media sterren dé Hollywood-celebrities van deze tijd zouden worden.

Zie social media dus niet iets voor ‘erbij’, maar neem het heel serieus. Niet alleen wanneer je een eigen bedrijf hebt, maar zeker ook wanneer je aan je carrière wilt werken. Door bewust om te gaan met je social media kanalen kun je heel goed je eigen carrière sturen door te bepalen hoe anderen jou zien. Dat brengt ons bij het volgende punt…

Bouw een powerhouse van een personal brand

Maria is niet vies van een beetje PR. Haar boek en podcast zijn een regelrechte afspiegeling daarvan. Ze doet er alles aan om zichzelf neer te zetten als succesvolle CEO van een wereldmerk – en dat werkt. Haar boek is niet voor niets een bestseller en sommigen zeggen dat haar podcast zelfs nog vele malen beter is. Ook haar Instagram en Youtube kanaal zijn overduidelijk dusdanig ingericht om haar op die manier te positioneren. Wees consistent, neem het serieus door regelmatig te posten en bouw een online netwerk en following op door actief te zijn in de community. Lees ook ons artikel over hoe je werkt aan je personal brand.

Je koopt het boek How to be an overnight success van Maria Hatzistefanis voor €13,99 op Bol.com.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *