LIFESTYLE, SEXY SCIENCE

8 EIGENSCHAPPEN DIE MILLENNIALS GESTRESST EN ONRUSTIG MAKEN

endless

Misschien word je moe van alle verhalen en oordelen over Generation Y, oftewel Millennials: mensen die tussen 1980 en 2000 geboren zijn en blijkbaar de generatie zijn die gelooft dat ze alles kunnen worden, nooit genoeg hebben en die nergens kunnen aarden en snel een burn-out ontwikkelen. Desalniettemin behoren wij tot die generatie en moeten we allemaal zo nu en dan toegeven dat bepaalde aspecten wel lijken te kloppen. Dat betekent niet per definitie dat die eigenschappen fout zijn, maar wel dat we moeten leren om er ons voordeel me te doen in plaats van het ons in de weg te laten zitten.

Een belangrijke ontwikkeling die plaats lijkt te vinden is het feit dat relatief veel millennials gestresst en onrustig zijn en het bovendien lastig vinden om hiermee om te gaan. Nog nooit waren er zoveel jonge mensen die bij een psycholoog liepen, die een burn-out krijgen en die slaapproblemen hebben. Volgens Forbes zijn er 8 eigenschappen die voornamelijk onder millennials voorkomen die ervoor zorgen dat we rusteloos zijn en zo uiteindelijk vaak ook gestresst of erger. Wat zijn die eigenschappen, en vooral: wat kunnen we eraan doen?

Slechte slaapeigenschappen

Je kunt niet verwachten om goed te slapen als je haast geen slaapritme hebt. Als je niet goed uitgerust bent voel je je snel uitgeput, is het lastiger om gemotiveerd te blijven en kun je slechter relativeren. Uiteindelijk wordt dit dus een vicieuze cirkel aangezien je ook weer een stuk lastige slaapt wanneer je gestresst bent. Vaak zitten we veel te lang nog achter onze laptop of smart phone en ontspannen we door TV te kijen. Volgens Calm Clinic is het veel beter om een in eerste instantie misschien saai, maar wel effectief, avondritueel te hebben. Dit houdt in: geen laptops & smartphones maar in plaats daarvan bijvoorbeeld een fijn boek en een mok warme thee. Of maak eens een avondwandeling. Daarnaast kun je een pen en notitieboekje naast je bed leggen zodat je stress-gedachten die je wakker houden direct van je af kunt schrijven.

Onregelmatig eten

Niet alleen qua slaap, maar ook qua eetgedrag houden we er blijkbaar geen ritme op na. Door regelmatig een maaltijd over te slaan of op te schuiven zorgt voor grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel waardoor je je moe en energieloos gaat voelen. Zorg er dus voor dat je regelmatig en op dezelfde momenten eet, neem bijvoorbeeld een granola bar mee naar je werk en zorg ervoor dat er altijd een flesje water op je bureau staat zodat je genoeg drinkt.

Teveel koffie drinken

Alhoewel koffie je net even die boost kan geven die je nodig hebt, zorgt teveel koffie ervoor dat je onrustig wordt en je lastiger kunt concentreren. Drink daarom liever één, of maximaal twee koppen koffie per dag en vervang de rest door thee of water. Je zult zien dat je je rustiger gaat voelen.

Te weinig beweging

Veel werken betekent vaak dagenlang zitten. Tel daar de uren dat je thuis achter de laptop of TV zit nog eens bij op en je beseft je dat je eigenlijk echt best wel weinig beweging krijgt. Volgens onderzoekers is beweging belangrijk om een onrustig gevoel te voorkomen, wellicht omdat je even afstand neemt van je werk en beeldscherm. Probeer om af en toe even een klein rondje te lopen en weg te gaan achter je bureau en plan sportavondjes en avondwandelingen in.

Teveel tijd op je telefoon

Het is al vaker besproken dat onze telefoon ons rusteloos kan maken. Zeker als je er zoveel tijd op doorbrengt als wij millennials. Herken je het moment dat je eventjes niets te doen hebt en dan maar weer door je Facebook tijdlijn scrollt terwijl er eigenlijk niet zoveel boeiends op te vinden is? De volgende keer dat je bijvoorbeeld ergens op moet wachten, laat je telefoon dan eens in je tas. Neem bewust even een momentje rust en denk na over andere dingen. Dit soort kleine rustmomentjes ontneem je jezelf eigenlijk door altijd maar weer je telefoon erbij te pakken die je constant nieuwe impulsen geeft om te verwerken.

Geen afstand kunnen nemen van het werk

Millennials zien werk vaak als een ‘ding’ en niet als een ‘plek’, we geloven namelijk dat werk niet gaat om de uren die je werkt maar beoordeeld moet worden op de output die je levert. Dit betekent dat zelfs wanneer we de werkplek dus verlaten we thuis vaak nog aan het werk zijn, ookal is het alleen het feit dat we er in gedachten nog mee bezig zijn. Stel voor jezelf daarom eens vaker een bepaalde tijd dat je echt stopt met denken: dus niet alleen naar huis gaan, maar er ook in je hoofd niet meer mee bezig zijn. Morgen is er weer een dag.

Netflix & chill

Dit klinkt misschien een beetje verrassend, maar terwijl jij denkt dat je lekker ontspannen een avondje je favoriete Netflix series hebt zitten kijken en je er de volgende dag weer tegenaan kunt, blijkt het andersom te zijn. Veel TV kijken (en dus ook op je laptop) kan juist bijdragen aan je gevoel van onrust en zelfs een (mede)oorzaak zijn van depressie. Het verlaagt je stress niveau slechts voor heel even, maar heeft op de langere termijn een nadelig effect. Wellicht omdat het veel impulsen zijn en je dus alsnog niet per sé een moment voor jezelf hebt waarbij je kunt nadenken en tot rust kunt komen. Daarnaast kan het vele kijken naar schermen dus ook een nadelig effect hebben op je slaapritme, waardoor de cirkel dus weer rond is. Ga ‘s avonds dus eens iets anders doen en lees een boek, maak een avondwandeling of neem een lekker wijntje met een goede vriendin en filosofeer over het leven 😉

Dit artikel is gebaseerd op dit artikel van Forbes.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *