LIFESTYLE, WORKING GIRL

Angst om te bellen? Zo kom je er overheen!

Jezelf over bel angst heenzetten

Onze favoriete girlboss Anna Nooshin maakt er geen geheim van dat ze belangst heeft. En daarin is ze zeker niet alleen. Volgens sommige onderzoekers heeft wel 40% van de werknemers last van zenuwen wanneer ze een telefoontje moeten plegen. Je hoeft je er dus zeker niet voor te schamen wanneer je die telefoontjes maar blijft uitstellen omdat je er eigenlijk gewoon tegenop ziet. De reden? Geen idee, je kunt het zelf ook niet verklaren, maar vervelend is het wel! Zeker wanneer je voor je werk aardig wat telefoontjes moet plegen.

Besef je dat het probleem enkel groter wordt

De reden waarom je er nu tegenop ziet om dat telefoontje te plegen is misschien omdat je bang bent voor een ongemakkelijk moment of dat je baas hoort dat je ergens mee bezig bent waarvan je al dagen geleden beloofd had het af te hebben. Vaak is een dergelijke reden de achterliggende oorzaak van je zenuwen op een bepaald moment. Zodra je merkt dat je aan het uitstellen bent, ga dan bij jezelf na wáárom je dat doet. Is het één van de bovenstaande redenen? Dan helpt het vaak om je te beseffen dat je problemen alleen maar groter worden wanneer je NIET belt. Het voelt nu alsof je het kritieke moment kunt uitstellen, maar uiteindelijk kun je een nog vervelendere situatie voor zijn door het gewoon wel te doen en jezelf er overheen te zetten. Wat bijvoorbeeld als je manager over 2 uur vraagt naar de status van dat project? Als je gebeld had, had je daar een antwoord op gehad of was het probleem al opgelost geweest.

Pleeg je telefoontjes direct ‘s ochtends

Wanneer je ‘s ochtends al weet dat je meerdere mensen moet bellen die dag, zéker wanneer je situaties zoals hierboven wilt voorkomen, kies er dan eens voor om ze direct ‘s ochtends te doen. Allemaal achter elkaar. Zo moet je je even over het moment heen zetten, maar heb je het voordeel dat je er niet heel de dag tegenop hoeft te zien én dat het ‘s ochtends vaak nog rustiger is op kantoor waardoor je ze misschien al achter de rug kunt hebben voordat je collega’s aankomen. Daarnaast heb je direct een super productief gevoel over de dag omdat je direct begonnen bent met de grootste taak van die dag (of in ieder geval die waar je zo tegenop zag).

Schrijf op waar je over wilt praten

Het klinkt misschien simpel, maar het puntsgewijs opschrijven van gespreksonderwerpen geeft je structuur en een houvast. Zo kun je simpelweg deze punten aflopen en weet je dat je niets gaat vergeten. Bovendien is het een goede manier om de leiding te houden in het telefoongesprek en om niet onzeker over te komen omdat je niet hoeft na te denken terwijl je spreekt.

Bedenk standaard antwoorden

Je kunt jezelf redelijk goed voorbereiden op onverwachte situaties door van tevoren te bedenken wat je op zo’n moment kunt zeggen. Wanneer je bijvoorbeeld weet dat je onder druk gezet gaat worden, kun je zeggen dat je daar nog even over na wilt denken of er op een later moment op terug zult komen. Op die manier hoef je niet bang te zijn dat het gesprek een heel andere wending zal gaan nemen, je hebt immers je antwoord paraat en blijft daardoor in de lead tijdens het gesprek.

2 Comments

  1. Ik had hier dus ook last van , maar ik werk nu bij een onderzoeksbureau en ik moet de hele dag door bellen, zo ben ik snel van mijn bel angst afgekomen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *