WORKING GIRL

BLIJF INVESTEREN IN JEZELF OM TE WORDEN WIE JE WILT ZIJN

Investeren in jezelf

Investeren in jezelf klinkt soms misschien een beetje abstract en als een ‘ja, later’ issue. Iets waar je niet teveel bij stil staat en ook lang niet altijd actief actie op onderneemt. Toch is het enorm belangrijk om hier over te blijven nadenken om te voorkomen dat je ‘stil’ komt te staan. Tijdens je studie is het allemaal heel vanzelfspreken, je bent eigenlijk constant bezig met in jezelf te investeren. Is het niet door je studie zelf, dan is het wel door het doen van een commissie, een nuttig bijbaantje of stage, of door buitenlandervaring op te doen. Dit alles vaak met de zogenaamde, beruchte ‘checklist’ van bedrijven in je achterhoofd: je moet alle vinkjes hebben om uberhaupt op gesprek te komen voor je droombaan straks.

Natuurlijk houdt het investeren in jezelf niet op nadat je de sollicitatieprocedure succesvol hebt doorlopen en aangenomen bent voor je allereerste (of misschien al wel tweede) baan. Eigenlijk begint het dan pas. In het begin zul je voldoende uitdaging vinden in het onder de knie krijgen van je functie. Daar heb je op dat moment dan ook al je energie voor nodig en je kunt er beter voor kiezen om daar vol voor te gaan dan om nóg meer focuspunten toe te voegen. Wanneer je op een gegeven moment je draai een beetje gevonden hebt, echter, is het tijd om rond te gaan kijken. Wat kun je doen om jezelf nog meer en sneller te ontwikkelen? Zowel in je vakgebied als op persoonlijk vlak.

Netwerken binnen jouw branche

Netwerken is zoiets dat terug blijft komen in bijna elk werk-gerelateerd lijstje. Het is dan ook zo ontzettend belangrijk! In dit geval is het ook nog eens een uitstekende manier om jezelf te ontwikkelen omdat je eigenlijk constant een soort sales pitch over jezelf moet houden én je jezelf erin traint om met wildvreemden een zinnig gesprek aan te knopen en gaande te houden. Een skill die je in je werk ook erg goed van pas kan gaan komen, naast het feit dat een uitgebreid netwerk je ook altijd verder helpt, professioneel gezien. Hoe pak je het aan?

  • Zoek events binnen jouw branche. Op internet is een hoop te vinden en misschien komen er via het bedrijf waar je werkt ook wel de nodige mogelijkheden binnen.
  • Zoek Facebook- en eet-groepjes. Groepjes vormen is eigenlijk ook een vorm van netwerken maar dan heel anders dan op een evenement. Door onderdeel te worden van een bepaalde community kun je van anderen veel leren over een bepaalde branche en de mogelijkheden hierin.
  • Zoek mensen met wie je in contact wil komen via LinkedIn. Soms moet je gewoon de stoute schoenen aantrekken en contact leggen met iemand die je graag wilt ontmoeten. Kijk of jullie een connectie delen die jullie misschien aan elkaar kan voorstellen, of stuur gewoon zelf een berichtje. Denk wel van tevoren altijd goed na over wat jij die persoon te bieden hebt, want een ontmoeting moet voor jullie beiden interessant zijn.

Verdiep je in de theorie

Het feit dat je niet meer studeert hoeft absoluut niet te betekenen dat je ook geen theorie meer bijleert. Alleen zul je er zelf wel actie op moeten ondernemen. Hoe pak je dat aan wanneer er niet meer een standaard boeken- en collegelijst in je inbox verschijnt?

  • Volg blogs uit jouw branche. Blogs zijn een heel goede manier om op de hoogte te blijven van wat er speelt. Doordat ze constant actueel zijn ben je altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in jouw branche. Bovendien kun je hier ook echt je voordeel mee doen op je werk omdat je altijd iets zinnigs in te brengen hebt tijdens een vergadering of discussie omdat je gewoon van veel dingen op de hoogte bent. Als je dit goed doet kan het je een grote voorsprong geven op je collega’s.
  • Lees boeken en artikelen met nieuwe trends en in depth informatie. Het bedrijfsleven leent zich uitstekend voor het lezen van boeken. Zo verschijnen er ieder jaar boeken met de nieuwste ontwikkeling op het gebied van (online) marketing, maar ook heel veel over effectief leiderschap, management en ‘het nieuwe werken’. In andere vakgebieden is het misschien passender om je te verdiepen in nieuw gepubliceerde onderzoeken om zo op de hoogte te blijven. Tijdens je studie las je ze constant, waarom nu eigenlijk niet meer? Door je af en toe eens te verdiepen in nieuwe stof in jouw vakgebied blijf je actueel én leer je enorm veel bij.
  • Lees vakbladen. Om dezelfde redenen als het punt hiervoor, helpen vakbladen je op de hoogte te blijven en je kennis te blijven vergroten. Bovendien leer je zo ook de namen kennen van interessante personen in jouw branche en weet je wat er speelt.
  • Blijf in contact met de doelgroep. Dit is eigenlijk aansluitend op het eerste punt, maar wel erg belangrijk. Weet wat er speelt binnen jullie doelgroep. Wanneer je langere tijd voor een bedrijf werkt kan het gebeuren dat je het lastiger vindt om dingen objectief en van een afstandje te bekijken. Door in contact te blijven met de doelgroep is dit makkelijker. Je doet dit door blogs te lezen (en dan ook vooral de comments) en bijvoorbeeld websites of wederom vakbladen bij te houden. Leuke voor iedereen die in (online) marketing zit zijn frankwatching.com en marketingfacts.nl, bijvoorbeeld! Deel jouw favorieten hieronder in de comments, dan heeft iedereen er iets aan!
  • Online cursussen via je werk. Zeker de wat grotere bedrijven bieden vaak mogelijkheden voor het volgen van korte online cursussen of trainingen. Deze zijn vaak gericht op kennis in jouw vakgebied, maar ook vaak gericht op persoonlijke ontwikkeling, zoals bijvoorbeeld presenteren. Nog leuker: vaak mag je dit tijdens werktijd doen! Plan dus af en toe eens een uurtje in je agenda om je hierin te verdiepen en haal zo alles uit je huidige baan!

Trainingen, cursussen en filmpjes

Dit kun je via officiële wegen doen, door het volgen van een officiële cursus via een onderwijsinstelling of door zelf research te doen op internet. Het voordeel van een officiële cursus of training is dat je er vaak een certificaat voor ontvangt wat weer waardevol kan zijn voor je CV, maar uiteindelijk is het de opgedane kennis die ertoe doet en dat kun je heel vaak ook zelf bijspijkeren door een beetje research te doen.

  • Ted talks. De website van TED staat boordevol met super inspirerende, korte filmpjes geordend op onderwerp. Werkelijk alles kun je er leren: persoonlijke ontwikkelingspunten zoals bijvoorbeeld presenteren, creativiteit of focus, maar ook heel veel wetenschappelijke onderzoeken die op deze manier leuk en niet te ingewikkeld en serieus gebracht worden.
  • Ook op Youtube kun je super veel vinden aan filmpjes. Van inspirerende en motiverende talks tot het leren van specifieke skills: met Youtube kom je zelf al een heel eind! Eventueel kun je dat later aanvullen door een professionele vervolgcursus te doen bijvoorbeeld.
  • Op internet kun je bovendien ook heel veel ‘echte’ gratis cursussen doen. Zo kun je op Code Academy leren coderen (lees hier waarom dat dé skill is die je in 2016 moet leren), op Khan Academy kun je werkelijk over elk denkbare onderwerp een soort van college’s volgen, en op de Internet Marketing Universiteit kun je gratis enorm veel leren over online marketing en online entrepreneurship. Enorm toegankelijk en te doen in je eigen tijd.
  • Verder kun je er natuurlijk ook altijd nog voor kiezen om een ‘echte’ curus te gaan doen en daarin te investeren. Dit geld kun je bovendien ook nog eens gedeeltelijk van de belasting aftrekken. Denk na over welke vaardigheden je nu eigenlijk nog mist maar die je wel verder zullen helpen in je carrière. Dit kan het leren van een taal zijn, maar ook bijvoorbeeld een cursus over online marketing en e-commerce (dat krijg je nu nog vrijwel niet tijdens je studie), of bijvoorbeeld persoonlijke skills als presenteren of iets dergelijks.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *