ONDERNEMENDE GIRLBOSS, WORKING GIRL

Hoe een blog jouw bedrijf succesvoller kan maken

Blog maakt bedrijf succesvoller

Een blog zien veel mensen toch nog als een soort van online dagboek waarin sommige meiden enorm geslaagd zijn zodat ze er nu hun geld mee verdienen. Je denkt al snel aan een fashion- of beautyblog of juist iets heel persoonlijks. Toch is een blog ook de perfecte manier om jouw (startende) business een boost te geven, onafhankelijk van je bedrijf. Zelfs wanneer je een loodgietersbedrijf hebt is het hebben van een blog op je website lonend. Het is dan ook niet voor niets onderdeel van vrijwel elke online marketing strategie die bureaus aanraden aan hun klanten. Wij vertellen je hoe je een blog inzet om jouw bedrijf succesvoller te maken.

Waarom een blog?

Een eerste gedachte die veel ondernemers hebben wanneer je ze vertelt dat een blog hun bedrijf verder kan helpen, is: ‘maar dat is toch helemaal niets voor mij; wat kan ik nou schrijven dat mensen interessant vinden om te lezen?’ en: ‘Een blog heeft toch helemaal niets met mijn business te maken? Ik heb helemaal geen ambities om geld te verdienen met een succesvolle blog’. De werkelijkheid is echter heel anders, door de simpele toevoeging van een blogfunctie aan de website van je bedrijf kan je bedrijf een stuk succesvoller worden.

Search Engine Optimization

Een blog toevoegen aan je website gaat je helpen om deze beter te laten scoren in Google. SEO, search engine optimization, helpt je om jouw website een betere ranking in Google te laten behalen. Op die manier zul je automatisch ook merken dat je website voor je bedrijf gaat werken: meer (kwalitatieve) bezoekers zal ertoe leiden dat er ook meer conversies via je website zullen gaan plaatsvinden. Dit houdt in dat er meer bezoekers producten via jouw webshop zullen kopen of bijvoorbeeld op het contactformulier of telefoonnummer op je website zullen klikken. En dat betekent uiteraard weer meer business.

Deze hogere ranking komt omdat Google houdt van websites die regelmatig geupdate worden. Één keer per maand een nieuwe blogpost op je website zetten kan dus al voldoende zijn om je verder te helpen. Wanneer daarnaast deze blogposts ook nog eens rijk zijn aan zogenaamde key words, woorden waarop je gevonden wilt worden op dit onderwerp, ben je helemaal goed bezig volgens Google. Een relatief makkelijke en goedkope manier dus om hoger te komen staan in Google!

Externe links

Wanneer je relevante content schrijft waar mensen iets aan hebben, bestaat de mogelijkheid dat mensen je posts gaan delen en ernaar gaan linken. Hierbij kun je denken aan mensen die het gaan delen met hun vrienden en familie en het dus zullen delen op social media, maar het kan ook zijn dat experts in de industrie jouw artikelen linken op hun websites en blogs. Hierdoor vergroot je niet alleen je bereik (meer mensen zullen jouw artikelen zien en dus jouw website bezoeken), maar het kan ook wederom jouw ranking in Google een significante boost geven. Hoe meer sites naar jouw website linken, zéker de hoger gewaardeerde websites, hoe hoger Google de relevantie van jouw website namelijk zal inschatten. Daardoor plaatst hij hem hoger in de zoekresultaten, aangezien er grote kans is dat de website relevant is voor de zoeker.

Engagement

Een ander soort reden om content te schrijven op je website door middel van blogs, is het opbouwen van een relatie met je klanten en de bezoekers van je website. Door hen gratis te voorzien van adviezen, tips en informatie, biedt je hen iets extra’s naast het product of de dienst die je verkoopt. Verder biedt je ze een kijkje behind the scenes. Hierdoor bouw je een relatie op je klanten en bezoekers en onderscheid je je ten opzichte van je concurrenten.

Hoe pak je het aan?

Elke website biedt de mogelijkheid om een blogfeed toe te voegen. Google kan je ongetwijfeld helpen en anders kun je de bouwer van je website vragen of zij je kunnen helpen met het opzetten en implementeren hiervan. Het is echter heel erg simpel, dus als je je een beetje inleest zou het je zelf ook moeten lukken.

Daarnaast is het slim om na te denken over een strategie voor je blogposts. Lukraak dingen posten heeft namelijk weinig zin. Denk na over hoe vaak je iets gaat posten, hoe lang elk artikel moet worden en welke onderwerpen interessant zijn voor jouw bezoekers en over dingen die momenteel spelen in de industrie. Lijstjes met tips doen het altijd goed, evenals inhaken op actuele onderwerpen.

De kwaliteit van je geschreven stukken is erg belangrijk. Zorg voor een logische opbouw, schrijf niet te korte artikelen (houd zeker een richtlijn aan van minimaal 300 woorden), en laat key words meermaals terugkomen in de tekst. Als je zelf niet goed bent in het schrijven van teksten kun je ook overwegen om dit door een medewerker of een online marketing bureau te laten doen.

Zet jij je blog al op deze manier in?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *