LEADING LADIES, WORKING GIRL

Deze 3 business lessen kun jij leren uit Kardashian Dynasty

Business lessen leren uit Kardashian Dynasty

Een dynasty, zo zou je het Kardashian-imperium misschien niet zo snel noemen. Toch worden ze vaak de Royal Family van de VS genoemd. Overdreven? Misschien een beetje. Grote kans ook dat je niet zoveel hebt met Kim K en consorten. Toch zijn er flink was zakelijke inzichten en lessen die we van deze kapitale familie kunnen leren. Wat je verder ook van ze vindt!

In zijn boek Kardashian Dynasty vertelt Ian Halperin over deze zakelijke kant van de familie. Over hoe ze zo ver gekomen zijn, het leven van Kris Jenner toen ze jong was, haar tijd met Robert Kardashian, de O.J. Simpson moordzaak, de geboorte van hun kinderen en later ook over Bruce Jenner, zijn Olympische prestaties en uiteindelijk natuurlijk zijn transformatie naar vrouw.

Wat je vast niet zal verbazen is dat Kris de drijvende kracht is achter het succes van de Kardashian (en momenteel ook vooral de Jenner) girls. Zij wist de 5 minutes of fame van Kim na het ‘lekken’ van haar sekstape om te buigen naar 15 years of fame door slim van het moment gebruik te maken.

Gebruik een vehicle

Veel mensen zouden allang tevreden zijn wanneer ze een succesvolle reality show zouden hebben waarmee ze hun geld verdienden. Kris dacht daar anders over. Regelmatig geven de meiden toe dat Keeping Up with the Kardashians meer als zogenaamd vehicle eigenlijk voornamelijk als marketingmiddel fungeert voor de producten die ze verkopen. Ze hebben namelijk allemaal succesvolle kleding-, make-up-, en parfumcollecties, winkels, apps,‘appearances’, …. noem maar op. Kortom; de show is een betaalde (!) manier om hun productlijnen en zichzelf te marketen om op die manier het imperium in stand te houden en uit te breiden. Wat kunnen wij hier van leren? Meer dan je misschien denkt. Nederlandse blogger Lizzy van der Ligt, bijvoorbeeld, had als droom om styliste te worden. Dat was de reden voor haar om haar blog te starten, die ze gebruikte om bekendheid binnen de modewereld te verkrijgen waardoor ze sneller haar droomberoep kon bereiken. Inmiddels is ze inderdaad styliste en heeft ze nog veel meer succesvolle projecten lopen. Hoe jij dit kunt inzetten? Heel afhankelijk van wat je wilt bereiken, natuurlijk. Over het algemeen, echter, geldt dat wanneer je heel graag binnen een bepaalde industrie wilt werken, je altijd een stap voor bent op je concurrent-kandidaten wanneer jij kunt aantonen dat je een buitengewone interesse en ervaring hebt hierin. Een eigen blog/website over dit onderwerp of het opbouwen van naamsbekendheid of het worden van een online autoriteit door bijvoorbeeld artikelen over dit onderwerp te schrijven voor een andere grote website (Girl Almighty zoekt nog contributors!) kan je enorm helpen om verder te komen hierin.

Leer van je concurrenten

Kim was natuurlijk niet altijd al beroemd, ondanks de bekendheid van haar vader, de advocaat van ‘moordenaar’ O.J. Simpson. Er was een tijd dat zij, ondanks haar rijke ouders, gewoon een bijbaantje had om haar kleding van te kunnen kopen. Dat bijbaantje was het onder handen nemen van garderobes van de rijken in Beverly Hills, beslissen wat moest blijven en wat er weg kon. Toen Paris Hilton, die toen enorm populair was, haar inhuurde om haar kledingkast op te ruimen was dat het beginpunt van hun vriendschap. Kim maakte van dichtbij mee hoe Paris’ populariteit afnam, ze een imagoverandering onderging om zichzelf te herpositioneren (herinneren jullie haar DJ periode nog?), maar ook hoe haar marktwaarde in Amerika en Europa op een gegeven moment gewoon dusdanig gedaald was dat haar moment ‘voorbij’ was als het ware. Hierdoor wist zij precies hoe ze dit kon voorkomen toen zij als gevolg van o.a. haar wel érg korte huwelijk met basketbal-ster Kris Humphries enorm daalde in populariteit onder het Amerikaanse volk en haar marktwaarde als gevolg hiervan kelderde en business contracten met de Kardashian-familie vebroken werden. Ze bleef een tijd in de luwte en herpositioneerde zichzelf vervolgens op eenzelfde manier als Paris door wat meer urban te worden en zich te verloven met Kanye West. Anders dan Paris wist zij haar marktwaarde weer terug naar het oude niveau en zelfs daaroverheen te krijgen binnen afzienbare tijd.

Dit geldt natuurlijk voor iedereen; ‘Leer van je fouten’ is een veelgemaakte opmerking, maar ‘Leer van de fouten van anderen’ is minstens zo belangrijk. Kijk naar wat je collega’s goed doen, maar zeker ook naar wat ze minder goed doen en zorg vervolgens dat jij niet dezelfde fouten maakt.

Wed nooit op één paard

Alle Kardashian-vrouwen hebben meerdere ondernemingen. Natuurlijk verdienen ze allemaal goed aan de TV-show, maar daarnaast heeft Kylie natuurlijk haar bekende Lip Kits, is Kendall als model de modewereld aan het veroveren, hebben ze natuurlijk Kardashian Beauty en nog meerdere kledinglijnen en meerdere boeken geschreven. Eigenlijk kan er wel gezegd worden dat met álles wat ze doen, ze een enorme hoeveelheid geld verdienen. Één ding is zeker: ze zitten nooit stil en proberen altijd meerdere kanalen uit. Waar anderen allang tevreden zouden zijn geweest met de goedlopende TV-show en af en toe eens een betaalde verschijning in bijvoorbeeld een nachtclub, blijven de Kardashian ladies telkens met nieuwe ideeën en projecten komen.

Laat je hierdoor inspireren en probeer ook meerdere kansen aan te grijpen, zonder je focus te verliezen. Probeer nieuwe dingen uit en ga er mee door wanneer er écht potentie in zit. Geef nooit op maar blijf ook niet te lang hangen in hetzelfde. Vind jezelf telkens opnieuw uit. Dat is het credo van de Kardashian-familie, mkisschien één van de weinige dingen van hen waaraan we écht een voorbeeld kunnen nemen.

Ook gefascineerd door de zakelijke kant van deze self-made entertainment familie met het ongekende opgebouwde vermogen van 400 miljoen dollar? Dan vind je het boek van Ian Halperin ongetwijfeld geweldig om te lezen!

Je koopt het boek voor €17,75 op Bol.com, of het e-book voor €17,53.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *