WORKING GIRL

Je ‘in control’ blijven voelen bij een hoge werkdruk

blijf-in-control-hoge-werkdruk

Foto: Annabel Pesant

Hoe kalm en stressbestendig je van nature ook bent, soms voorkom je niet dat je gestresst raakt van je werk. Veel deadlines tegelijkertijd, een manager of klanten die je constant op je huid zitten met de vraag of dingen al gedaan zijn, en een to-do lijstje dat alsmaar langer wordt, zelfs wanneer je dingen afstreept. Niet echt de meest relaxte omstandigheden en je hoeft je er dan ook zeker niet voor te schamen wanneer het je af en toe even teveel wordt. Een huilbui en flinke scheldpartij luchten dan op, al blijft dat beklemmende gevoel je vasthouden. Niet fijn, dus het is de hoogste tijd dat we het gaan aanpakken!

Het schijnt dat wij, millennials, sowieso een aantal eigenschappen hebben die ons sneller gestresst en onrustig maken ten opzichte van andere generaties. Belangrijke redenen hiervoor zijn het vervagen van grenzen tussen werk en privé, de overkill aan ‘schermen’ in ons leven en dat we geen afstand kunnen nemen van ons werk. Fijn, maar het helpt ons nog niet om dan wel dat heerlijke gevoel te krijgen van ‘in control’ zijn.

Wat moet er afgerond zijn om je gevoel van controle terug te krijgen?

Goed, maak allereerst voor jezelf een lijstje met de taken die jou nu de meeste stress bezorgen. Kijk even niet naar urgentie of omvang, maar puur naar wat jou het meest bezighoudt momenteel. Welke taken gaan, zodra ze afgerond zijn, jou het meest een gevoel van opluchting geven? Dat zijn de taken waaraan we prioriteit gaan geven. Zodra je namelijk weer een beetje het gevoel van ademruimte hebt zul je merken dat de overige taken je een stuk makkelijker zullen afgaan. Bovendien zijn je gedachten dan niet meer telkens bij die paar dingen die aan je blijven knagen!

Tweede lijstje met prioriteiten

Vervolgens, nog voordat je de taken van het vorige lijstje gaat uitvoeren, maak je een tweede takenlijstje. Hierop komen alle taken te staan die wél die urgentie hebben. Moet iets snel af of weet je dat er gezeur gaat komen wanneer je die taak niet snel afmaakt? Bij wie kom je in de problemen als je ander werk voor laat gaan? Deze taken mogen op dit tweede lijstje! Je begint het met afwerken van het eerste lijstje alvorens het afwerken van dit lijstje aan de beurt is.

Leer delegeren

Oke, je bent misschien geneigd om ‘de controle te behouden’ door alle taken zelf op je te nemen. Vaak krijg je hier juist onnodig veel stress van omdat je misschien wel helemaal niet de aangewezen persoon voor de taak bent. Het kan zijn dat een ander het veel sneller en efficiënter kan oplossen. Dit scheelt je vervolgens dubbel stress: je hoeft je niet druk te maken over het uitzoeken van hoe de taak op te lossen én in de tijd dat de ander bezig is kun jij je focussen op een andere taak. Het enige wat je in dit geval hoeft te doen is controleren dat de taken ook daadwerkelijk uitgevoerd worden.

Verdeel je tijd in blokken

Multi-tasken is verleidelijk wanneer je het erg druk hebt. Je hebt namelijk het gevoel dat je veel problemen tegelijkertijd aan het oplossen bent. Echter, doordat je je tijd verdeeld, duurt het langer voordat je daadwerkelijk iets kunt afstrepen van je to-do lijst, waardoor je gevoel van werkdruk niet afneemt. Hierdoor neemt je stress toe en lijkt het alsof je hélemaal niets gedaan krijgt. Met deze nog hogere stress kun je bovendien weer minder goed functioneren waardoor je je werk ook daadwerkelijk minder goed en snel doet. Werkt averechts, dus. Wat je doet is telkens één of hooguit twee taken nemen en dit in een blok oplossen. Moet je bijvoorbeeld meerdere social media kanalen bijhouden voor verschillende klanten? Plan één ochtendje social media in en je zult merken dat je een stuk sneller in een fijne flow komt! Hierdoor krijg je het ook daadwerkelijk sneller gedaan!

Daarnaast zorg je er natuurlijk júist in deze gespannen tijden voor dat je regelmaat houdt en voldoende nachtrust krijgt. Echt, soms is het verstandiger een paar uurtjes minder lang te werken zodat je de uren die je werkt ook daadwerkelijk productief bent. Kwaliteit boven kwantiteit, zullen we maar zeggen. 😉

En bovenal: het is maar werk, lady. You’ll be fine! X

Ben jij nu sowieso snel gestresst? Hier lees je hoe je een veerkrachtiger persoon wordt zodat je er minder last van hebt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *