LIFESTYLE, SEXY SCIENCE

HET HAPPINESS ADVANTAGE: ZO WORD JIJ SUCCESVOLLER

Happiness Advantage

Vraag je je soms af hoe het kan dat sommige mensen zo succesvol en positief lijken te zijn, terwijl jijzelf altijd nog een paar doelen op je lijstje hebt staan die je moet behalen om écht gelukkig te zijn? Misschien maken die mensen (onbewust) gebruik van het zogenaamde Happiness Advantage. Onbewust is je brein namelijk zó geprogrammeerd dat het constant je beoordeling van succes bijstelt, waardoor je het nooit (geheel) zult bereiken voor je gevoel en dus ook nooit volledig geluk en de bijbehorende voordelen kunt ervaren. Door een paar simpele oefeningen kun je je brein trainen om andersom te werken waardoor je gelukkiger én daadwerkelijk succesvoller zult worden. Hoe? Dat leggen we je graag uit!

In zijn TED talk legt psycholoog Shawn Achor aan de hand van grappige anekdotes uit hoe ons brein werkt. Wanneer we een doel behalen, bijvoorbeeld het toegelaten worden tot een prestigieuze opleiding of gewilde baan, stelt ons brein automatisch onze doelen alweer bij. Waar je eerst dacht gelukkig te zijn als je een baan hebt die je uitdaging biedt en de mogelijkheid om veel te leren, zal je zodra je deze hebt binnengesleept automatisch een nieuwe succes-standaard stellen, bijvoorbeeld: Als ik meer dan €40.000 euro per jaar verdien ben ik écht succesvol. ‘Als ik harder werk, word ik meer succesvol. En als ik meer succesvol ben, dan ben ik gelukkiger’, is een gedachte waaraan we ons bijna allemaal dagelijks schuldig maken. ‘Als ik dit jurkje koop, zal het mijn leven veranderen en ben ik tevreden’, om vervolgens weer een paar schoenen aan je wensenlijstje toe te voegen. Hierdoor wordt het gevoel van geluk steeds uitgesteld en komt het in de tegenovergestelde positie van succes te staan, waardoor je het onmogelijk kunt bereiken. Door je doelen constant bij te stellen, zul je nooit het geluksgevoel kunnen bereiken, simpelweg omdat je de lat ervoor steeds hoger legt.

Dit is de natuurlijke manier waarop je brein werkt en hoe de maatschappij en onze ouders ons (onbewust) opvoeden. Het motiveert je om te blijven streven voor het beste en alles uit jezelf te halen. Sommige mensen, echter, zijn in staat om dit proces om te draaien waardoor ze juist nú gelukkig en succesvoller zijn. Shawn Achor verwijst naar onderzoeken waaruit blijkt dat het brein dat in een staat van ‘geluk’ verkeert, succesvoller is, harder en sneller werkt en intelligenter is. Dokters werken bijvoorbeeld efficiënter en accurater en stellen vaker de juiste diagnose. Dit wordt het Happiness Advantage genoemd. De dopamine, die vrijkomt door een positieve instelling en gevoel heeft namelijk twee functies: 1) het maakt je gelukkiger en, 2) het activeert alle learning centers in je hersenen, waardoor je productiever zult zijn, minder stress zult ervaren, je bent creatiever en hebt meer energie, om enkele positieve effecten te noemen.

Shawn en zijn team hebben een aantal oefeningen bedacht die je helpen om een positievere instelling te creëren en zo het Happiness Advantage te genereren en excellente resultaten te behalen. Een aantal van deze oefeningen zul je waarschijnlijk al kennen, maar allen zijn absoluut het proberen waard. Ze kosten maar een paar minuten per dag, wat ze hun proefpersonen in hun onderzoek dagelijks, gedurende 21 dagen lieten doen.

Oefeningen voor het happiness advantage

– Bedenk elke dag 3 nieuwe dingen om dankbaar voor te zijn.
Op deze manier wordt je brein getraind om dagelijks je omgeving te scannen op dingen die bijdragen aan jouw geluk en je hiervan bewust te zijn. Positiviteit neemt zo de overhand over negativiteit.
– Journaling 1 positieve ervaring in de afgelopen 24 uur helpt je brein om dit moment van geluk te herbeleven.
– Excercise leert je brein dat je gedrag ertoe doet en een positieve uitwerking heeft.
– Mediteren helpt je om over de culturele ‘hype’ van multitasken te krijgen en zich juist op één zaak tegelijk te focussen.
– Random Acts of Kindness Door dagelijks bijvoorbeeld een compliment aan iemand te geven of te versturen, of door iemand ergens mee te helpen krijg je een positieve uitstraling en een goed gevoel.

Door deze oefeningen is gebleken dat je de hapiness-formule kunt omdraaien en daadwerkelijk gelukkiger én efficiënter kunt worden door het happiness advantage.

Je kunt de hele, hilarische overige, TED talk van Shawn Achor hieronder bekijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *