FOOD & HEALTH, LIFESTYLE

Gemakkelijke manieren om gezonder te eten

Makkelijke manieren om gezonder te eten

Gezond eten.. het lijkt soms iets te zijn dat alleen is weggelegd voor Super Vrouwen. Je kent ze wel; die er altijd perfect uitzien, de discipline kunnen opbrengen om meerdere keren per week naar de sportschool te gaan, die een topbaan hebben én een geweldige relatie én tijd overhouden voor hun vriendinnen en vervolgens claimen dat ze het ‘lekker druk’ hebben, in plaats van op instorten te staan zoals met jou het geval zou zijn. Gezond eten is geen enkel probleem voor hen, en blijkbaar ook niet voor al die superstrakke Instagram-meisjes. Je zou je bijna een mislukkeling gaan voelen.

Maar dat hoeft niet! In plaats van je nu te vertellen dat niet iedereen álles kan en je goed bent zoals je bent (wat natuurlijk wel zo is), zullen we je vertellen dat je het wél kunt. Want een beetje gezonder leven is gemakkelijker dan je denkt, en de hoeveelheid discipline die je ervoor nodig hebt valt ook nog wel mee. Met kleine aanpassingen kun je namelijk een hoop verbeteren in je eetpatroon.

Let op wat je drinkt

Één van de gemakkelijkste aanpassingen in gezonder eten is het letten op wat je drinkt. Vruchtensappen en frisdranken zijn super ongezond en ontzettende suikerbommetjes. Door deze te vervangen door water, koffie en (groene) thee heb je direct al een enorme slag gemaakt. Weg ermee! Je zult merken dat je het nauwelijks zult missen maar je krijgt direct enorm veel minder suiker en andere troep binnen.

Verander je snack gewoontes

‘s Middags of ‘s avonds vaak trek in iets zoets? Niet gek en ook helemaal niet erg. Sterker nog, je kunt dit beter niet onderdrukken. Zorg er gewoon voor dat iets vaker voor een alternatief kiest dat een stuk gezonder is dan chips of chocolade. Bijvoorbeeld olijven in knoflook of iets anders van de versafdeling van de supermarkt, ongezouten nootjes, een lekkere latte macchiato, fruit of snackgroenten. Toegegeven: het is even omschakelen, maar je zult merken dat je veel van deze dingen net zo lekker of misschien zelfs lekkerder gaat vinden dan wat je eerst at. Het betekent overigens ook niet dat je geen chocolade meer mag hè, gewoon afwisselen en iets vaker vervangen door iets wat gezonder is!

Schep een keer minder op

Het is zo verleidelijk om bij een goed geslaagde avondmaaltijd nog een (paar) keer extra op te scheppen. Let er eens op dat je dát een stuk minder doet en je zult een groot verschil gaan merken. In het begin zal het misschien nog voelen alsof je niet voldoende gegeten hebt, maar daar zul je even doorheen moeten. Een kleine effort met uiteindelijk een groot resultaat omdat je echt een stuk minder zal gaan eten.

Zorg dat je altijd fruit bij je hebt

Hoe vaak komt het wel niet voor dat je lekkere trek krijgt wanneer je honger hebt rond etenstijd, langs een supermarkt of Kiosk komt en tegen de ergste honger alvast iets koopt. 9 van de 10 keer iets ongezonds, natuurlijk. Als je zorgt dat je bijvoorbeeld altijd een appel bij je hebt, kan de verleiding er nog steeds wel zijn, maar heb je niet meer de ‘noodzaak’ om in ieder geval íets te moeten kopen tegen de trek. Zie dan nog maar eens aan jezelf te verantwoorden dat je toch iets gaat halen in plaats van dat je die appel uit je tas op eet 😉 Is al een stuk lastiger!

Doe op zondag booschappen voor de hele week

Of op een andere dag natuurlijk. Maar door al je boodschappen in één keer te doen voorkom je dat je niet weet wat je zult eten of overvallen wordt door de honger waardoor de verleiding om pizza te halen of te gaan frituren heel groot wordt. Daarnaast kom je ook minder in de supermarkt, dus de verleiding om lekkere, ongezonde dingen mee te nemen rond etenstijd is ook minder groot!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *