SOLLICITEREN, WORKING GIRL

Hoe beantwoord je de vraag: “Wat kun jij ons bieden?”

wat-maakt-jou-uniek-sollicitatiegesprek

“Wat kun jij ons bieden wat een ander niet kan?”, vraagt de recruiter die tegenover je zit. Even breekt het zweet je uit, want: wat kún jij meer of anders dan alle overige vers afgestudeerden? Iedereen eenzelfde diploma, dezelfde buitenland-, bestuurs-, en commissie ervaring met hetzij nog een jaartje meer of minder werkervaring… waarin onderscheid jij je daar nu van? Net als iedereen ben je gewoon op zoek naar een baan. Goed, wat ga je dan antwoorden zodat je die baan toch binnensleept?

Waar is de recruiter naar op zoek?

Natuurlijk is de recruiter geïnteresseerd in wat jij extra kunt bijdragen, maar hij of zij weet net zo goed dat hierop over het algemeen niet een heel baanbrekend antwoord te geven is. Waar ze wel naar op zoek zijn, zijn antwoorden waarin zelfvertrouwen, voorbereiding en bescheidenheid doorklinken. Zorg dus dat je van tevoren over je antwoord op een dergelijke vraag nagedacht hebt, dat je een zekere indruk maakt en de ander aankijkt, zonder dat je hem basically vertelt dat het bedrijf een driedubbele winst zal draaien vanaf het moment dat jij aangenomen wordt.

Goed, wat zeg je dan?

Een voorbeeld van een antwoord wat je zou kunnen geven is het volgende;

“Wat ik in het bijzonder kan bijdragen aan het bedrijf? Naast het feit dat ik enorm gemotiveerd ben om zoveel mogelijk te leren en bij te dragen, zou ik zeggen dat mijn doorzettingsvermogen een eigenschap is die me waardevol lijkt voor deze baan. Wanneer ik tegen problemen aan loop ga ik net zo lang door tot ik een manier vind om het op te lossen”.

Ga er vervolgens wel vanuit dat de recruiter je om voorbeelden zal vragen van situaties waarin dit zich voordeed en hoe je er toen mee omgegaan bent. Het antwoord laat zien dat je graag wilt leren, bereid bent om hard te werken, een doorzetter bent en je eigen problemen probeert op te lossen. Allemaal eigenschappen die recruiters waarderen in een sollicitant.

Jouw unieke invalshoek

Wat ik zelf altijd een waardevol antwoord vind en veel gebruik, refereert meer naar jouw unieke kijk en invalshoek. Solliciteer je bijvoorbeeld voor een marketingfunctie maar heb je niet per definite een marketing achtergrond? Juist waardevol! Ik zeg in gesprekken bijvoorbeeld vaak dat ik een andere kijk heb op dingen omdat ik een studieachtergrond in international business/strategic management heb, in tegenstelling tot de rest van het team die vaak marketing heeft gestudeerd. Het is erg waardevol voor teams om divers te zijn om zo juist tot creatieve oplossingen te komen!

Denk dus na over dergelijke dingen die jou uniek kunnen maken binnen het bedrijf of team waar je solliciteert. Heb je een erg rijk sociaal leven? Dan kun je jezelf profileren als een easygoing persoon die makkelijk contacten legt en mensen met elkaar verbindt, probeer je iedere week een nieuw restaurant en heb je elke maand een nieuwe hobby? Dan ben je nieuwsgierig en ontdek je graag nieuwe dingen! Gek op tekenen of puzzles? Grote kans dat je erg gericht bent op details! Probeer eens op deze manier naar jezelf en je interesses te kijken en je ontdekt ongetwijfeld allemaal unieke ‘skills’ die je simpelweg nog nooit op zo’n manier benoemd hebt!

Hoe zou jij deze vraag beantwoorden?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *