SEXY SCIENCE, WORKING GIRL

HOE DUURZAAM IS H&M CONSCIOUS?

Duurzaam H&M

H&M doet de laatste jaren veel moeite voor het neerzetten van een duurzaam imago. Iets wat wij alleen maar kunnen toejuichen, want stiekem weten we allemaal dat er iets moet veranderen in de mode-industrie. Ze brengen de Conscious collecties uit, gemaakt van duurzame materialen, en stimuleren regelmatig recycling door speciale acties. Mooie initiatieven, die op het eerste gezicht erg positief lijken. Maar hoe duurzaam is H&M nu echt?

Een snel online research rondje duidt erop dat een groot gedeelte toch vooral marketing lijkt te zijn, maar dat H&M ook zeker meer investeert in een verbeterde industrie dan haar directe concurrenten in fast fashion zoals Zara, Vero Moda en Asos.

Een favoriete website voor het checken van duurzaamheid van modemerken is Rank A Brand. Zij geven H&M momenteel een C, wat staat voor ‘redelijk duurzaam’. Dat is niet direct een slecht resultaat en is met name gebaseerd op de Conscious collecties met duurzaam katoen en de initiatieven van H&M voor het verminderen van stroomverbruik in de winkels. Ze doen er veel aan om de winkels te laten draaien op groene energie, en dit is nu wereldwijd bij een kwart van de H&M-winkels het geval.

Wat echter nog niet zo fantastisch gaat is de productie en transport. Je kunt immers wel groenere energie gebruiken, maar dat betekent niet automatisch dat je ook minder vervuild. Niemand lijkt erbij stil te staan dat het doneren van oude kleding, zoals in de Close the Loop campagne, ook automatisch veel transport en verbruik van plastic (zakken) betekent en daarom niet automatisch veel duurzamer is. Bovendien blijkt dat slechts 20% van de vezels van deze gerecyclede kleding daadwerkelijk gebruikt (kan) word(en) voor nieuwe kleding en is het onduidelijk wat er met de overige 80% gebeurt. Verkoopt H&M dit door, kan het wellicht alsnog worden gebruikt of doneren ze het bijvoorbeeld aan een derde wereld land? Dat is nogal een verschil.

Zeker wanneer je bedenkt dat het gebruik van biologische grondstoffen en de huidige maatregelen voor het gebruik van groene energie een relatief lage impact hebben op het milieu, terwijl productie en transport een gigantische ecologische voetafdruk achterlaten, zou je zeggen dat de energie toch vooral meer daar in gestoken zou moeten worden. Daar komt nog eens bij dat er schijnbaar geen eisen worden gesteld aan de fabrieken die de duurzame Conscious collectie produceren. Als je daarbij bedenkt dat er ook nog steeds veel controversie bestaat over de fabrieken in, met name Bangladesh, in het algemeen en je vraagt je af of je als consument toch niet een klein beetje voor de gek wordt gehouden door het bedrijf.

Concluderend kunnen we zeggen dat we met name het feit dat ze bewustwording creëren onder consumenten en duidelijke doelstellingen zetten voor het verduurzamen van de industrie bewonderenswaardig en positief vinden. Echter, voor diegenen die graag duurzaam kopen kun je vooralsnog toch beter shoppen bij bijvoorbeeld Kuyichi en Nudie Jeans.

 photo hm_zpsupb8ouxn.jpg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *