SOLLICITEREN, WORKING GIRL

HOE KRIJG JE EEN BAAN IN DE BEAUTY INDUSTRIE?

Baan in de beauty industrie

Een baan in de beauty industrie is een droom van veel meiden, maar binnenkomen in de industrie is niet altijd even gemakkelijk. Voor het selecte aantal plekken staat een groot aantal gegadigden te trappelen bij de deur. Hoe je ze verslaat? Niet per sé door de meeste werkervaring te hebben, maar door een verfrissende en doordachte blik te hebben die iets nieuws toevoegt. Wij geven je graag wat tips. You can do it, girlboss!

Adem beauty

Dit is de grootste tip die ik je kan geven. Doordat ik al vanaf mijn vijftiende blogde over mode & beauty kon ik een duidelijke persoonlijke interesse laten zien buiten mijn professionele leven om. Naast bloggen – het heeft niet per sé zin om te gaan bloggen puur om een baan binnen te slepen – kun je ook denken aan een cursus visagie, het werken bij de Douglas bijvoorbeeld of andere manieren waarmee je aantoont dat je de doelgroep door en door kent. Ook schrijven over de beauty industrie is een origineel en handig idee, omdat je zo meer kennis opdoet over de beauty industrie zelf. Hiermee onderscheid je jezelf enorm ten opzichte van al die andere meisjes die ‘interesse in beauty hebben’ en graag de baan willen.

Verdiep je

Lees en volg alle beauty blogs- en websites die er toedoen. Voornamelijk Nederlandse wanneer je een baan zoekt in Nederland, maar een aantal grote buitenlandse blogs kan interessant zijn om te volgen om zo ideeën op te doen over de markt in het buitenland en hoe dit van invloed zou kunnen zijn op de Nederlandse markt. Zo kun je met pro-actieve ideeën komen die anderen wellicht over het hoofd gezien hebben. Met een rondje op Bloglovin’ en Google kom je een heel eind qua toonaangevende blogs en websites over beauty om te volgen voor dit doel. Interessant is ook om dit te vergelijken met wat je leest in traditionele media, zoals tijdschriften. Daarnaast is het goed te letten op

Denk na over verbeteringen

Dit geldt natuurlijk voor bijna alle bedrijven, maar denk eens verder dan je alleen verdiepen te in de doelgroep van cosmeticabedrijven. Door jezelf dagelijks onder te dompelen in het nieuws en de ontwikkelingen in de industrie, maar ook door dieper na te denken over je eigen ervaringen – je bent immers zelf onderdeel van de doelgroep! – is het vaak niet eens heel moeilijk om met wat verfrissende ideeën en meningen op de proppen te komen. Verras de recruiter, de manager met wie je een gesprek hebt, en later je collega’s. Voorkom dat je alleen maar via de gebaande paden denkt, want traditionele marketing en operations is allang geperfectioneerd in de eeuwenoude beauty industrie. Ze zijn altijd toe aan nieuwe, verfrissende input.

Netwerk

Nog meer dan in andere industrieën is het in de mode- en beauty industrie belangrijk te netwerken. Ga dus naar die evenementen die je studievereniging organiseert ter oriëntatie op bedrijven, leg contacten met meiden met dezelfde interesses als jij, sla geen uitnodigingen voor evenementen in de industrie af en práát met mensen. Leg contacten, zorg dat je positief opvalt zonder een arrogante houding aan te nemen en voeg ze toe op LinkedIn. En daarna: durf contact met ze te leggen op het moment dat ze je misschien kunnen helpen, maar zorg altijd dat jij ook van waarde bent voor hen. Hetzij door andere contacten in je netwerk, hetzij door het bedrijf waarin je werkt, of bepaalde kwaliteiten die je hebt ontwikkeld.

Intern

Een stage lopen blijft de beste manier om je voet tussen de deur te krijgen bij een bedrijf. Zeker in de beauty industrie is dit een uitstekende kans, omdat de banen vaak zo gewild zijn. Zelfs als je na je stage niet aangenomen wordt, staat de cosmetica-stage enorm goed op je CV en helpt het je om minstens serieus genomen te worden bij andere bedrijven. Je bent immers al geïntroduceert in de industrie en hebt hierin ervaring opgedaan. Zorg dat je positieve aanbevelingen krijgt van je stage managers wanneer je uiteindelijk niet bij je stagebedrijf kunt blijven werken. Ook kan het soms lonend zijn om voor weinig of niets een bepaalde opdracht te doen. Het kan je helpen je CV of portfolio op te bouwen, of om belangrijke contacten op te doen en naam te maken binnen de industrie. Dan komt die baan vanzelf. Lees hier onze tips over hoe je vanuit je stage je droombaan binnensleept.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *