WORKING GIRL

5 STAPPEN OM JEZELF ALS MERK NEER TE ZETTEN

jezelf als merk

Jezelf zien als een merk en branden klinkt in eerste instantie misschien een beetje raar. Denk vervolgens eens aan alle succesvolle vrouwen die je kent, bijvoorbeeld Olcay Gulsen, de digital superstars in de blogwereld, Jeanine Hennis (de minister van Defensie), of Linda de Mol. Allemaal hebben ze een heel duidelijke en sterke persoonlijkheid en alles wat ze daaromheen doen sluit aan bij het beeld dat ze willen uitstralen en zijn onderdeel van hun immense succes.

Zelf je personal brand bouwen kan dus heel lucratief zijn, het uitstralen van de persoonlijkheid die past bij wat je wilt bereiken kan je zeker helpen om datgene ook daadwerkelijk te bereiken. De onderstaande 5 stappen helpen je om dit te realiseren.

Bepaal je kernwaarden

Bepaal wat je wilt uitstralen aan de hand van een paar kernwaarden. Als je bijvoorbeeld in finance zit, kunnen je kernwaarden zijn: professioneel, betrouwbaar en corporate. Zit je in een creatievere business, dan kunnen je kernwaarden zijn: fashion-forward, creatief, persoonlijk. Zit je in de sales of geef je advies, dan kunnen je kernwaarden te maken hebben met betrouwbaarheid, benaderbaar zijn, en vriendelijk zijn. Zo zijn er ontzettend veel kernwaarden waarmee je jezelf en wat je uit wilt stralen kunt omschrijven in een paar krachtige steekwoorden. Kies er een paar, tussen de drie en vijf, waarop je je wilt focussen. Voor deze stap is het dus essentieel om jezelf goed te kennen en je doelen helder voor ogen te hebben. Dan ben je al een heel eind.

Je kernwaarden uitdragen

Vervolgens probeer je je kernwaarden zoveel mogelijk uit te dragen: je kleding, social media kanalen, LinkedIn, etc. Alles wat jouw professionele beeld vormt moet in zekere mate passend zijn bij wat je uit wilt stralen. Als je dit goed doet, zul je niet ineens overkomen als een compleet ander persoon (wat natuurlijk echt niet de bedoeling is!), maar juist als een gefocuste versie van jezelf. De kernwaarden die jij wilt uitstralen passen namelijk bij je, anders voel je je zo ongemakkelijk bij de persoon die je probeert te zijn dat je altijd nep over zult komen. Aangezien jouw gekozen begrippen voortkomen uit de studie- en carrière keuzes die je maakt, passen ze logischerwijs goed bij je, en is het simpelweg dat je een bepaalde kant van jezelf iets duidelijker uitdraagt en naar voren laat komen.

The next level

Ga een stapje verder in het marketen van jezelf en zet een persoonlijke website op. Dit kan bijvoorbeeld een portfolio zijn met je werk, maar ook een online CV. Dit komt steeds meer voor en is dus absoluut niet iets ‘geks’ om te doen. Bovendien ben je zo lekker meegaand met de tijd waarin we leven.

Creëer unieke content, of het nu is op je website of blog, of bijvoorbeeld op LinkedIn. Het lijkt in Nederland nog niet heel erg ingeburgerd te zijn, maar LinkedIn is een uitstekende manier om jouw gedachten over de industrie waarin je werkzaam bent te delen. Schrijf zo af en toe eens een interessant artikel en bouw zo heel effectief aan je persoonlijke en vooral professionele personal brand. Andere manieren zijn bijvoorbeeld om altijd ‘ja’ te zeggen wanneer je gevraagd wordt om ergens te spreken of presenteren. Of het nu op de maandelijkse vrijdagmiddagborrel is, of grootser, bij een congres of masterclass. Be a yes (wo)man!

Netwerken

Je hebt er natuurlijk niets aan om zo hard te werken aan je persoonlijke brand zonder dat je er een doel mee hebt. Om dat doel te bereiken is netwerken, zoals eigenlijk altijd, essentieel. Nieuwe mensen zijn bij uitstek geschikt om je personal brand uit te stralen, omdat dat de manier is waarop ze je zullen leren kennen. Daarnaast helpen mensen die dezelfde interesses en bijvoorbeeld carrière en doelen hebben je om je brand nog meer uit te stralen. Verder kunnen deze mensen je natuurlijk eindeloos inspireren en bovendien helpen bij het realiseren van je doelen. Lees hier onze tips over hoe je gemakkelijk nieuwe mensen leert kennen, en zo je netwerk uitbreidt.

Herontdek jezelf

MacDonald’s de laatste jaren hard bezig met het creëren van een gezonder imago en ook Olcay Gulsen transformeerde Supertrash dit jaar in het meer volwassen St. Studio. Waar het om gaat is dat je jezelf ook aanpast wanneer de omstandigheden veranderen. Krijg je promotie naar een nieuwe functie, wil je je eigen bedrijf naar the next level tillen of merk je dat een speelsere of juist serieuzere uitstraling je ten goede zou kunnen komen of nu beter past bij wat je uit wilt stralen? Reinvent yourself! Soms moet je jezelf herontdekken omdat jij, de mensen om je heen en ook de wereld om je heen ook veranderen. Het is logisch dat je je op je 25e niet meer hetzelfde kleedt en gedraagt als toen je 16 was, en het is net zo logisch dat je af en toe kleine veranderingen aanpast omdat dat beter past bij hoe je op dat moment in het leven (wilt) staan.

Heb jij weleens over jezelf gedacht als merk? En wat heb je gedaan om dit te realiseren? Deel je mening bij de comments hieronder!

4 Comments

  1. Ik zou meer over mezelf moeten denken als merk. Of eigenlijk mezelf als twee merken: professional in het onderwijs (dat staat) én blogger. De laatste mag merkgerichter, ik focus meer op wat ik leuk vind dan op mezelf als brand.

    1. Hi Jenny! Dankjewel voor je reactie! Ik denk dat het er ook sterk aan ligt wat je wilt bereiken als blogger. Als je het vooral fijn vindt als uitlaatklep waar je lekker kunt schrijven over wat je bezighoudt zou ik ook vooral lekker blijven schrijven over voornamelijk wat je leuk vindt. Dan kun je het ‘branden’ van jezelf voornamelijk focussen op je professionele zelf, namelijk je werk in het onderwijs. Als je echt je blog naar the next level wilt tillen is het inderdaad wél slim om merkgerichter over jezelf en je website na te denken. Ach, genoeg food for thought voor dit weekend dus! 😉 Liefs!

        1. Selectief ‘nee’ zeggen is denk ik één van de allerbelangrijkste dingen! Of het nu als blogger is om je merk en identiteit duidelijk af te bakenen of gewoon in andere dingen in het leven 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *