FOOD & HEALTH, LIFESTYLE

Met deze kleine aanpassingen word jij heel fit in 2017!

zo-word-jij-fit-in-2017

Foto: Janni Déler

Is één van jouw voornemens voor 2017 om fitter te worden? Grote kans dat je bang bent dat je zult falen. Radicaal je levensstijl omgooien door super healthy te gaan eten en veel te gaan sporten kun je vaak niet erg lang volhouden. Niet gek ook, want het kost veel discipline en je doet het vaak omdat je het ‘moet’ van jezelf en niet omdat je het zo enorm leuk vindt. Pak het dit jaar eens anders aan. Je kent vast wel een aantal mensen in je omgeving die altijd enorm fit zijn, maar die niet excessief veel sporten of nooit iets lekkers nemen. Hun geheim? Dat schuilt juist in heel veel kleine dingen die samen het verschil maken en zorgen voor een gezonde lifestyle. Een stuk makkelijker vol te houden!

Don’t take it all, girl

Deze heb je vast al eens voorbij horen komen, maar het is echt waar. Een belangrijke eigenschap van deze fitte mensen is vaak dat ze zichzelf niets ontzeggen, maar dat ze wél alles met mate doen. Hebben ze zin in chocolade? Dan nemen ze 1 of 2 blokjes en niet een halve reep. Ze zullen ook niet snel als avondeten patat eten én vervolgens ‘s avonds een zak chips leegeten. Ga voor jezelf dus keuzes maken. Heb je zin in een pizza vanavond of ga je liever uit lunchen? Wil je chocolade als tussendoortje of ‘s avonds M&M’s bij de bioscoop? En vervolgens: eet een handje M&M’s in de bioscoop of ga voor een salade bij de lunch wanneer je ‘s avonds pizza gaat eten. Als je dagelijks die balans in orde houdt en de hoeveelheden beperkt wordt je vanzelf al een stuk gezonder! Bovendien ga je ook écht genieten van de dingen die je eet en is het dus een win-win!

Drink water in plaats van fris

Dit vind ik zelf altijd een vrij makkelijke die een groot verschil kan maken. We hoeven je vast niet meer te vertellen dat frisdrank en vruchtensappen hartstikke ongezond zijn en enorm veel suiker bevatten. Door gewoon water, thee en koffie te gaan drinken (nee, ook siroop is niet zo goed voor je gezondheid!) minder je op een makkelijke manier dagelijks al flink in calorieën en, nog belangrijker, in ongezonde stoffen die je binnenkrijgt.

Ga naar buiten

Echt, ga eens wat vaker naar buiten en wees minder lui. Fit wordt je vooral van de kleine stukjes waarvoor je niet de auto pakt, maar gewoon even gaat lopen of fietsen. Dat is ook écht een van de belangrijkste verschillen tussen fitte mensen en minder fitte mensen. Ze wandelen, fietsen, nemen de trap in plaats van de lift… Dat zijn dingen die je bovendien makkelijker doet wanneer je je telkens beseft dat je bezig bent met ‘sporten’ of je fitheid wanneer je die bewuste keuze maakt.

Laat je niet verleiden

Kom je ‘s avonds uit je werk altijd langs de Kiosk op het station, net op het moment dat je enorm veel honger hebt? Grote kans dat je vaak word verleid om iets te kopen. Wees realistisch en eerlijk naar jezelf toe: dit is echt een impulsaankoop/vreetkick en binnen korte tijd krijg je je avondeten. Zorg ervoor dat je altijd een appel of ander fruit in je tas hebt zodat je dat kunt eten als je echt teveel honger hebt en het tevens als excuus dient dat je écht niets ongezonds hoeft te kopen.

Sport korter

Wanneer je een half uurtje over hebt ergens, kun je op de bank nog eens door je Facebook tijdlijn scrollen. Je kunt echter ook even een Youtube filmpje aanzetten en een 7-minute workout doen of bijvoorbeeld yoga. Als je maar regelmatig van dit soort korte, actieve momentjes hebt wordt je vanzelf een stuk fitter. Je hebt ook minder tijd om er tegenop te zien en minder excuses om het niet te doen waardoor je het veel makkelijker zult opnemen in je levensstijl. Die wordt vervolgens automatisch een stuk gezonder en jij een stuk fitter!

Stop met uitstellen

Er is geen ruimte meer voor excuses. Hoe vaak komt het niet voor dat je bijvoorbeeld een verjaardag hebt terwijl je net een paar dagen geleden begonnen bent met gezonder leven, waardoor je tegen jezelf zegt: oke, vandaag telt niet, vanaf morgen begin ik écht. Als je daarmee door gaat wordt het natuurlijk nooit iets! Dus schuif de excuses aan de kant en houd je op zo’n moment liever aan het ‘alles met mate-regel’. Je mag best voor de gezelligheid een stuk taart (hállo, je moet nog wel léven en genieten!), maar ga dan niet óók los op al het andere lekkers dat op tafel staat en kies voor iets anders dan frisdrank te drinken.

Houd op met eten voor de beleefdheid

Als ik naar mezelf kijk, komt het nog best vaak voor dat ik uit beleefdheid iets ongezonds eet wat ik helemaal niet zo lekker vindt. Een stuk slagroomtaart als er iemand jarig is op mijn werk, om maar iets te noemen als voorbeeld. Of dat je ‘voor de gezelligheid’ mee doet wanneer iedereen wil lunchen bij de MacDonald’s. Dat moet afgelopen zijn. Je eet alleen omdat jij het wil en niet om andere redenen. Vind je het niet zo lekker én is het ongezond? Dan ga je het in 2017 gewoon skippen. Afgelopen met die beleefdheden. Het is zonde van je calorieën en gezonde levensstijl wanneer je er niet eens echt van geniet om het te eten.

Deze kleine aanpassingen hoef je nauwelijks te merken van dag-tot-dag, zeker wanneer je er eenmaal aan gewend bent. Je zult zien dat het dan vanzelf gaat. Aan het eind van 2017 ben je dan haast onbewust echt een enorm stuk gezonder gaan leven, waardoor je merkt dat je automatisch ook veel fitter zult zijn! Welke dingen pas jij al toe?

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *