LEADING LADIES, WORKING GIRL

DIT KUNNEN WE LEREN VAN BUSINESS BABE CHIARA FERRAGNI

CHIARA ferragni

Top blogger en social influencer Chiara Ferragni is het schoolvoorbeeld aan het worden van de American Dream. Hoe een meisje uit Milaan in haar eentje haar blog, The Blonde Salad, uit liet groeien tot een miljoenenbedrijf, met team van rond de 30 man, een eigen schoenenlijn en zelfs een Harvard Business Case over haar business.. Het is stiekem iets wat we allemaal wel zouden willen. Toch is het lang niet allemaal ‘geluk’ wat achter haar succes zit en is het voornamelijk een sterk staaltje marketing en zakendoen. Dit kunnen wij leren van Chiara:

  • Chiara is waanzinnig consequent. Vroeger al verscheen er minstens één keer per dag een nieuw bericht op haar website, zonder óóit een dag over te slaan, stipt om 10 uur ‘s ochtends. Dat vergt enorm veel discipline, zeker wanneer je daarnaast een rechtenstudie volgt zoals ze destijds deed. Doorzettingsvermogen en discipline zijn zonder twijfel een belangrijk onderdeel van haar succes geweest.
  • Ferragni breekt met de ‘gewone gang van zaken’ en doet dingen anders. Waar de mode-industrie vaak erg serieus is, met mensen die zichzelf te serieus nemen en modellen met pruilende mondjes, staat Chiara altijd breed lachend en springend op de foto. Dat zie je ook terug in haar schoenen, die versierd zijn met glitters en afbeeldingen van popcorn en colaflesjes. Haar huidige collectie is zelfs compleet gebaseerd op superhelden! Breek dus met het bestaande en doe iets nieuws. Dan zul je opvallen.
  • Wees er als de kippen bij en durf te veranderen. Toen in 2013 Instagram binnen no-time het belangrijkste instrument van fashion bloggers werd, was Chiara daar. Uiteraard. Maar ze zag ook in, samen met haar toenmalige vriend Riccardo Pozzoli die marketing heeft gestudeerd, dat dit een gevaar was voor het verkeer naar haar website. En dus veranderden ze hun digitale strategie en pasten het gehele business model van de website aan. Wat toen een enorm risico leek, is iets wat de rest van de grootste bloggers pas jaren later geleidelijk aan ook is gaan doen.
  • Social media is key voor het zorgvuldig neerzetten van jezelf als personal brand. Dat weet je waarschijnlijk al, maar Chiara is toch wel de koningin van Instagram, met meer dan 5 miljoen volgers. Bedenk wat je wilt uitstralen op social media, en post alleen content die in lijn is daarmee.
  • Ga niet altijd voor het grote geld. Ferragni haalde Alessio Sanzogni weg bij Louis Vuitton en promoveerde hem later tot general manager van The Blonde Salad. Hij zorgde ervoor dat het bedrijf een stuk selectiever werd in zogenaamde brand partnerships en koos ervoor om alleen samen te werken met de bedrijven die hielpen om The Blonde Salad te positioneren op de manier die zij wilden. Dat ze hierdoor geld misliepen vond hij minder belangrijk. “I felt that the quantity of advertisements and product placements on the blog was giving the impression that all content was paid for,” vertelde hij aan Harvard Business School.
  • Wees iemand waarmee anderen zich zowel kunnen identificeren als door laten inspireren. Hierin is Chiara absoluut een master. Ze is altijd dicht bij zichzelf gebleven en komt over alsof ze je beste vriendin is, maar tegelijkertijd is ze het meisje dat jij wilt zijn en wiens leven je wilt leven. Een unieke combinatie.

Volg Chiara hier op instagram en klik hier voor haar blog, The Blonde Salad. Oh, en haar geweldige walk-in closet check je hier. Hieronder een inspirerend interview met Miss Ferragni herself!

3 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *