LEADING LADIES, WORKING GIRL

DIT KUNNEN WE LEREN UIT SOPHIA AMORUSO’S #GIRLBOSS

sophia amoruso

Begin twintig was Sophia Amoruso toen ze een eigen eBay store opende en daar haar complete leven aan wijdde. Nasty Gal Vintage werd binnen de kortste keren één van de grootste eBay stores en Sophia verdiende duizenden dollars per week. Toen ze na enkele jaren besloot om Nasty Gal te verhuizen naar een eigen webshop, had ze al zo’n $1 miljoen op de bank staan, terwijl het échte succes nog moest komen. Zonder ooit een lening af te hebben gesloten (die kreeg ze niet van de bank) groeide haar bedrijf organisch uit tot een waarde van $28 miljoen. Haar boek, #GIRLBOSS, is eigenlijk het handboek voor elk meisje dat alles uit haar leven wil halen. Zelf bewandelde Sophia verre van de normale paden en ze is dan ook een inspiratie voor heel veel vrouwen én mannen over de hele wereld.

Goed, welke wijze lessen hebben we zoal uit het boek gehaald?

Doe alles met overtuiging
Sophia Amoruso doet niet ‘zomaar wat’. Alles wat ze doet – of het nu het runnen van haar business of haar vroegere anti-kapitalistische levensstijl, incl stelen van grote organisaties is, ze doet het voluit. Haar eBay store werd niet vanzelf zo enorm succesvol, nee, dat kwam omdat Sophia letterlijk elk uurtje van de dag bezig was met de details: unieke foto’s met modellen maken, de perfecte productomschrijving schrijven, bedankkaartjes voor klanten designen en mailtjes van haar bezoekers beantwoorden. Alles deed ze met een perfectionistische obsessie en ze gelooft zelf dat deze toewijding het grootste geheim is achter haar bizar grote succes.

Weet wanneer je toe bent aan de volgende stap
Haar eBay store was dus al snel zó succesvol dat ze $2500 per week of meer verdiende. Toen besloot ze dat het tijd werd voor de volgende stap en opende ze een echte online shop met eigen domein. Ze had natuurlijk, zoals vele eBay stores, gewoon kunnen doorgaan zoals ze al deed: de business floreerde toch zeker.

Je achtergrond is niet bepalend voor je succes
Mensen met een minder goede opleiding of die komen uit een niet per se rijke familie hebben soms snel de neiging om te denken dat dergelijk succes voor hen niet haalbaar is. Sophia bewijst het tegenovergestelde, gezien ze niet eens een diploma gehaald heeft maar ook zeker omdat ze nooit een ambitieuze instelling gehad heeft. Op een gegeven moment steelde ze zelfs haar huur bij elkaar omdat ze zich tijdens haar baantjes altijd zo snel verveelde dat ze weer ontslag nam. Zo zie je dat als je maar iets vindt waar je je energie in kwijt kunt en een passie voor ontwikkeld, je ook met een dergelijke achtergrond enorm succesvol kunt worden. Het ligt allemaal aan je instelling.

Don’t hate your haters
Aangezien Nasty Gal Vintage het zo enorm goed deed op eBay, maakten haar concurrenten er haast een dagtaak van om Sophia belachelijk te maken op het eBay forum en de rest van het internet. Ondanks dat is ze nooit ingegaan op de haat die er over haar verspreid werd, is ze zichzelf nooit gaan verdedigen. Nee, die tijd besteedde ze aan het nóg meer awesome maken van haar shop, waardoor deze alleen maar meer succesvol werd. Een mooie anekdote uit het boek is overigens ook dat ze een tijd lang zo heeft gefocust om dingen waarvan ze niet wilde dat deze zouden gebeuren (dat de ex van haar vriend weer in hun leven zou komen bijvoorbeeld), dat deze obsessie er juist voor zorgde dat het wel gebeurde. Ze noemt het “magical thinking”, wat je misschien kent van Oprah: focus je op positiviteit en je doelen en je zult zien dat je ze veel sneller zult bereiken.

Don’t take “no” for an answer
Na enkele jaren exclusief vintage verkocht te hebben op Nasty Gal, besloot Sophia dat het tijd was om ook nieuwe items te gaan verkopen. Samen met haar allereerste werknemer ging ze beurzen af en probeerde ze Jeffrey Campbell als eerste leverancier voor Nasty Gal te strikken. Die zei echter direct nee. Volgens eigen zeggen is ze toen terug gemarcheerd, heeft ze nastygal.com op haar telefoon aan hem laten zien en hem ervan overtuigd dat ze daar tussen wilden staan. Niet lang erna waren ze Jeffrey Campbell’s grootste klant en verkochten ze duizenden van zijn schoenen.

Vind de juiste mensen
Haar eerste werknemer betaalde ze meer dan ze zelf ooit verdiend had en dankzij een netwerk van 60.000 meisjes op MySpace had ze een solide basis van klanten voor haar eBay store en later Nasty Gal. Deze meisjes heeft ze zelf één voor één opgespoord op MySpace en als vriend toegevoegd omdat ze dacht dat ze pasten bij wat ze verkocht. Later, vroeg ze de hulp van een consultant aangezien Nasty Gal harder groeide dan ze bij kon houden en ze bovendien helemaal geen verstand had van het runnen van een ‘echt’ bedrijf. Met hem besloot ze dat er verschillende managers aangenomen moesten worden en vond ze een oud COO die toe was aan een nieuwe uitdaging. Deze man bracht zoveel kennis met zich mee dat hij ecommerce manager van Nasty Gal werd en besloot dat er verschillende afdelingen kwamen, waaraan Sophia nooit had gedacht: HR, Inkomende en Uitgaande orders en Customer Service om maar eens iets te noemen. Maar, zegt ze er ook duidelijk bij: je moet ook weten wanneer je niet naar deze ‘wijze’ mensen moet luisteren en wel naar je eigen gevoel. Een goede balans dus, maar de juiste mensen kunnen je enorm ver op weg helpen.

Je koopt #GIRLBOSS van Sophia Amoruso voor €8,76 bij Bol.com, de Nederlandse vertaling bestel je hier voor €19,99.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *