LEADING LADIES, WORKING GIRL

INSPIRERENDE BUSINESS LESSEN VAN ANNIC VAN WONDEREN

annic van wonderen

Business woman pur sang, dat is Annic van Wonderen zeker. Met de ambitie om minstens een miljoen bezoekers te trekken begon ze jaren geleden de website I Love Fashion News.com, die binnen een half jaar m=ruim 30.000 bezoekers trok en waar uiteindelijk maandelijks 2,4 miljoen vrouwen heen surfden. En dat allemaal zonder startkapitaal, ondanks een rijke papa, en enkel door slim gebruik van gratis marketing. Klinkt als een redelijk inspirerende vrouw, niet? Inmiddels geeft Annic masterclasses ondernemen met al haar tips en ervaringen en schreef ze een gelijknamig boek.

Doe alles aan promotie


Zet je een nieuw bedrijf op? Dan denk je soms beperkt in de mogelijkheden om het bekender te maken, zeker wanneer je een internet-bedrijf of gewoon een website begint. Je doet al snel een soft launch en anders dan al je familie en vrienden erover vertellen hoop je vooral dat mond-op-mond reclame haar werk gaat doen en je bezoekersaantallen zo gestaag zullen groeien. Maar er is zoveel meer dat je kunt doen! Dat vond ik enorm inspirerend aan het boek van Annic. Ze verzon werkelijk de tofste ideeën om I Love Fashio News.com maar onder de aandacht te brengen van de media. Flyers bij modeshows, een armbandje waar ze BN’ers bij diezelfde show mee op de foto zette en bedrukte tasjes die ze verstuurde naar alle tijdschrift-redacties in Nederland. Als je een beetje creatief nadenkt en vooral als je alles wilt geven om je bedrijf te laten groeien kun je heel wat bereiken! Dat geldt voor elk soort bedrijf maar ook jou als persoon, in de vorm van netwerken bijvoorbeeld.

Bartering is hot


Annic widle per sé bewijzen dat ze een bedrijf kon opzetten zonder startkapitaal (van haar rijke vader) en moest dus creatief zijn in de manieren waarop ze de marketing van haar website deed. Bij het vorige punt staan al een paar voorbeelden die ze financierde van het geld dat ze verdiende met haar baan als styliste. Verder deed ze werkelijk alles door te onderhandelen. Hele events organiseerde ze voor I Love Fashion News.com door bijvoorbeeld de locatie gratis te ‘huren’ in ruil voor advertentieruimte op haar website, die toen al door miljoenen vrouwen maandelijks bezocht werd, dat wel. Maar in de essentie is het zeker waar dat je vaak heel wat voor elkaar krijgt door het gewoon te vragen en er een dienst tegenover te zetten. Een wijze les waar we best iets vaker bij stil kunnen staan wanneer we iets proberen te regelen wat we heel graag willen.

Zet altijd een persoonlijk en een zakelijk doel


Annic stelde zichzelf aan het begin twee heel duidelijke doelen, één persoonlijk en één zakelijk. Haar zakelijke doel was om van I Love Fashion News.com de grootste modenieuws website van Nederland te maken en om een miljoen bezoekers per maand te halen. Haar persoonlijke doel was om dit te bereiken zonder startkapitaal, wat in haar geval voornamelijk betekende: zonder geld van haar rijke vader. Dus om het echt, daadwerkelijk helemaal zelf te doen. Beide doelen heeft ze ruimschoots behaald, uiteindelijk trok haar website zelfs 2,4 miljoen bezoekers per maand, een absurd hoge hoeveelheid! Toch is het voor iedereen, ondernemer of niet, altijd goed om twee doelen te hebben. Eén kan puur carrièregericht zijn: Ik wil binnen 5 jaar een team managen of in het buitenland werken. De ander is dan meer persoonlijk en zou kunnen zijn dat je dit bereikt zonder er je privé leven voor te laten versloffen, dat je dus niet constant aan het werk bent. Zulke doelen helpen je om te blijven focussen op wat je wilt bereiken en wat je belangrijk vindt.

Soms loont gratis werken


Een andere tip van Annic is dat je soms iets gratis moet doen. Je bent al snel geneigd om, in haar geval, direct geld te vragen voor alle advertenties en gesponsorde posts op je website, gewoon omdat de mogelijkheid er is. Annic raadt aan om het eerst eens gratis aan te bieden zodat je een soort van kunt ‘oefenen’ en dingen kunt uitproberen, om zo uiteindelijk de adverteerders binnen te halen die je echt graag wilt. Zo heb je namelijk al een soort van portfolio van merken waarmee je gewerkt hebt. Dat kun je natuurlijk op heel veel dingen betrekken: een onbetaalde stage om ervaring op te doen in de branche waarin je erg graag wilt werken of om een netwerk op te bouwen, gratis opdrachten doen om je portfolio op te bouwen als je bijvoorbeeld een fotograaf, schrijver of grafisch designer bent, etc. etc. Het is verleidelijk om je te goed te voelen om gratis te werken, en je moet het ook zeker niet doen wanneer je al voldoende ervaring hebt, maar soms is het een heel strategische zet.

Heb je de ambitie om binnenkort of ooit je eigen bedrijf te starten? Dan is Masterclass voor Ondernemers echt een must read! Van marketing tot sollicitatiegesprekken en tips over het kiezen en vastleggen een bedrijfsvorm, over alles krijg je van Annic goede tips en inspiratie.

Je koopt Masterclass Ondernemen van Annic van Wonderen voor €14,95 op Bol.com.

Foto credits: www.annicvw.com

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *