LIFESTYLE, SEXY SCIENCE

VERGEET NIET TE GENIETEN. 10 TIPS VOOR MEER RUST.

Meer genieten meer rust

Genietmomentjes. Het lijkt wel alsof we er tegenwoordig steeds minder bij stilstaan. Niets voor niets is mindfulness nog steeds zo’n hype: het leert ons om weer stil te staan bij het moment. Om te genieten, te voelen, om je heen te kijken en te beseffen wat er gebeurt in het ‘nu’. Het klinkt misschien een beetje zweverig, maar let maar eens op hoe weinig je dit eigenlijk doet op een dag. En dat terwijl het je zoveel rust en gevoel van ultiem geluk kan geven. Hierbij 10 tips om dagelijkse momentjes in te lassen om te genieten en om zo meer rust en balans te voelen in je leven.

1. Avondzon

Ga lekker in je tuin of balkonnetje in de avondzon zitten met een goed glas wijn. Toegegeven: de zwoele avonden blijven dit jaar nog een beetje uit, maar zo nu en dan doet zich wel een uitgelezen moment voor! Kijk hoe de zon ondergaat en geniet simpelweg. Probeer aan niet teveel te denken behalve aan hoe mooi dit moment is, je zult zien dat je compleet tot rust komt en je ineens heel gelukkig zult voelen. Blijf ook nadat de zon ondergegaan is zitten, ookal wordt het wat fris. Geen muziek, alleen jijzelf en de natuur (en je glas wijn ;)). Doe het eventueel samen met je vriend of een vriendin, maar praat niet teveel. Wees je beiden absoluut bewust van het moment.

2. Lees een boek

Grote kans dat je je vaak te druk voelt voor het lezen van een boek. Dat je het gevoel hebt er simpelweg niet aan toe te komen. Onzin, natuurlijk, maar tegenwoordig heb je zoveel prikkels om je heen dat het lastig is om jezelf ertoe te zetten je te concentreren op een boek (het is zo makkelijk om de tv aan te zetten of om nogmaals door je Facebook feed te scrollen). Toch zorgt het lezen van een boek voor zoveel ontspanning dat je eigenlijk echt eens vaker de tijd zou moeten nemen om het te doen. In de metro of trein naar je werk bijvoorbeeld, of ‘s avonds in bed voordat je gaat slapen.

3. Gelukslijstjes

Heb je ‘m weer: maak af en toe eens een lijstje met de dingen waarvoor je dankbaar bent. Ons brein is geprogrammeerd om te focussen op problemen en zorgen, waardoor deze negatieve gedachten soms de overhand nemen, terwijl er zoveel dingen in je leven zijn waar je wél gelukkig over kunt zijn. Het maken van zo’n lijstje helpt je om hier weer op te focussen en je brein te programmeren om meer te focussen op positieve gedachten in plaats van negatieve. Lees hier over het zogenaamde happiness advantage wat je hiermee triggert!

4. Pak het moment

Las ‘s ochtends een momentje in om je dag te starten met een geluksmomentje, in plaats van je direct in de drukte van de dag te storten. Dat kan een rondje hardlopen zijn, een yoga of meditatiemoment of gewoon zitten en genieten van een heerlijke latte macchiato.

5. Autorijden & douchen

De auto is vaak ook een perfect moment voor het bovenstaande. Omdat je veel minder prikkels hebt dan normaal is het vaak een moment van reflectie voor jezelf, of om tot rust te komen en even helemaal nergens aan te denken. Zet de radio eens uit en wees je compleet bewust van het moment. Hetzelfde geldt voor de douche. Het is niet voor niets dat mensen vaak de meest creatieve ideeën zeggen te krijgen terwijl ze douchen: dit is vaak het moment dat losstaat van de rest van de dag, waarop ze even helemaal ontspannen en hun gedachten de vrije loop laten.

6. Maak een wandeling

Maak een wandeling door de bossen of de duinen. Geniet van de natuur om je heen en laat het je tot rust brengen. Niets werkt zo ontspannend als de natuur, haar vrijheid en het gevoel even los te zijn van de alledaagse prikkels en drukte van de stad.

7. Sta stil bij alledaagse dingen

Ook van meer alledaagse dingen kun je genieten, door uit je routine te stappen en er bewust mee bezig te zijn. Let bij het koken eens op de heerlijke geuren, kleuren en smaken. Wees je er, als je televisie kijkt, van bewust dat je bijvoorbeeld fijn met je vriend op de bank zit, en wanneer je de slappe lach of een goed gesprek hebt met een vriendin, besef je dan ook wat een mooi moment het eigenlijk is.

8. Ga vaker lopend ergens heen

Naast het maken van wandelingen, kun je er sowieso voor kiezen om wat minder vaak de auto of fiets te pakken en ergens gewoon lopend heen te gaan. Zo dwing je jezelf te ontspannen en de tijd te nemen voor iets. Als je fietst of met de auto gaat, ben je vaak alleen bezig met het einddoel: je bestemming. Als je loopt heb je veel tijd om na te denken over andere dingen dan je te haasten. Daarnaast is het een makkelijke manier om meer beweging en frisse lucht te krijgen, wat sowieso al helpt om je gelukkiger te voelen.

9. Wees je bewust van je omgeving

Let ook eens meer op je omgeving. Vaak dringen de mooie dingen niet eens meer tot ons door, omdat we zo gefocust zijn op ons einddoel: waarheen we aan het wandelen of fietsen zijn. Zoals Miley Cyrus het zo treffend verwoordt (;)); it’s the climb.

10. Fris wasgoed

Fris gewassen kleding. In plaats van het als een taak te zien: was ophangen, was opvouwen, etc., sta er eens bij stil. Dat heerlijk ruikende, crispy wasgoed. In een fris opgemaakt bed kruipen. De geur van wasmiddel in huis. Persoonlijk vind ik het een heerlijk gevoel waarvan ik echt kan genieten als ik mezelf de kans geef om er even bij stil te staan.

En zo kun je waarschijnlijk nog wel talloze kleine, dagelijkse geluksmomentjes identificeren. Wanneer je zegt dat je van iemand houdt (en dat voelt), je even helemaal de slappe lach hebt, wanneer je iets heerlijks eet, je een compliment krijgt, je favoriete nummer voorbij komt op de radio of wanneer je in het algemeen naar muziek luistert… de lijst is eindeloos. Bijna alle mooie momenten zijn er al, je hoeft er alleen nog maar bij stil te staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *