LIFESTYLE, WORKING GIRL

Moet je jezelf branden op social media? En hoe dan?

Jezelf branden social media

De tijd dat alleen grote mode- en beauty bloggers bezig waren met zichzelf te branden op social media is voorbij. Waar we eerst goedbedoelde adviezen over geen dronken foto’s posten op Facebook voordat je op sollicitatiegesprek gaat misschien nog net serieus namen, is het nu belangrijk om nog iets verder te denken over je social media accounts. Ze kunnen je namelijk ook énorm helpen om je dromen te bereiken, en nee, dat is niet alleen het geval wanneer je in de online wereld werkt of wilt werken. Dus moet je jezelf branden op social media? Ja. Eigenlijk wel.

Wat wil je uitstralen?

Je social media kanalen zijn bij uitstek geschikt om jezelf de uitstraling te geven die past bij je doelen. Net zoals het dragen van de juiste kleding je kan helpen om die promotie te krijgen, omdat je uitstraalt dat je eraan toe bent en de nieuwe uitdaging aan kunt, kan een goede social media strategie je helpen met het bereiken van dergelijke doelen. Je zorgt er simpelweg voor dat alles in je leven in lijn is met je doelen. Wanneer jij een succesvolle functie hebt binnen een gerenommeerd bedrijf, is het ook niet heel passend wanneer je op social media eigenlijk nooit iets deelt hierover maar bijvoorbeeld enkel bikini-foto’s plaatst met een simpele tekst erbij.

Misschien denk je nu; “maar ho eens even, dat is hoe mijn privé leven eruit ziet, dat staat los van mijn werk en dat wil ik ook graag zo houden”. Prima. Op een bepaalde manier heb je natuurlijk groot gelijk; de grenzen tussen werk en privé worden steeds minder duidelijk en we moeten deze dus actief zelf bewaken. Verder zijn er natuurlijk genoeg foto’s en momenten in je privé-leven die niet per sé passen bij het werk wat je doet maar die je toch graag wilt delen met bijvoorbeeld je vrienden op Facebook. Moet kunnen, natuurlijk. Wellicht is het dan wel handiger om je profiel af te schermen zodat niet ieder willekeurig persoon kan zien wat je deelt. Ook kun je bepaalde groepen maken, zodat bijvoorbeeld je collega’s niet al jouw updates kunnen zien, maar je familie en vrienden wel.

Stilstaan bij wat je wel en niet deelt

Dat neemt niet weg dat je erover na moet denken hoe jij als persoon overkomt via social media. Past dit bij je? Deel je niet te vaak ‘simpele’ dingen terwijl je eigenlijk ook veel andere interessante dingen te vertellen hebt? Is dit de manier waarop je wilt dat mensen jou zien? Dan vaar je de juiste koers.

Bewust stilstaan bij wat je wel en vooral ook wat je niet deelt is iets wat je vanaf nu, nu je studententijd voorbij is, eigenlijk constant moet doen als je wilt dat je social media een verlengde is van jouw (professionele) persoonlijkheid. Dat neemt niet weg dat je nooit een vakantie-foto of selfie kunt delen, maar wel dat je erover nadenkt dat bijvoorbeeld selfies niet de overhand gaan krijgen.

Kies het juiste platform

Voornamelijk platformen als Twitter en LinkedIn lenen zich enorm goed voor het branden van jezelf. Zorg dat je meepraat in de juiste discussies, over zaken die gaan over jouw vakgebied en over actualiteit. En nee, actualiteit betekent dan niet direct celebrity-nieuws, tenzij je werkt in bijvoorbeeld de creatieve industrie waarbij het wél gewaardeerd wordt dat jij hierover een mening hebt. Zorg ervoor dat je schrijfstijl en de dingen die je post altijd in lijn zijn met het imago wat je van jezelf neer wilt zetten. Is het juist heel serieus, of moet het spreken op een grappige manier? Wil je een opinie-maker zijn binnen jouw industrie of juist je kennis uitstralen naar je volgers? Maak hierop geen uitzonderingen en deel regelmatig content die in lijn is met deze ‘strategie’.

Waar LinkedIn en Twitter dus goed zijn om mee te praten over actualiteit en je stem te laten horen, kan Instagram enorm geschikt zijn om echt een specifiek beeld van jezelf te creëren online. Je kunt dit bijvoorbeeld weer integreren op je persoonlijke website, ter ondersteuning van je C.V. en omschrijving van jou als persoon. Ook wanneer je niet in de creatieve sector werkt kan het een enorm mooi portfolio zijn met foto’s die een perfecte uitstraling geven van wie jij wilt zijn. Ben je bijvoorbeeld advocaat? Dan is het leuk om te delen hoe je dagen eruit zien; koffie, passende quotes, je onberispelijke zakelijke outfits en tips die te maken hebben met je vakgebied.

Tegenwoordig kun je deze kanalen niet meer negeren, de scheidingslijn tussen jou privé en op je werk vervaagt omdat iedereen jou online kan opzoeken. Niet nadenken over hoe je deze kanalen in je voordeel kunt gebruiken is zeker een gemiste kans en in sommige gevallen zelfs ronduit een nadeel voor je.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *