LIFESTYLE, SEXY SCIENCE

JEZELF PRESENTEREN: DE MUST-SEE TED TALK VAN AMY CUDDY

Amy Cuddy

Als er één TEDtalk is waarover vaak wordt geschreven en die in talloze must-see lijstjes staat dan is het die over body language en presenteren van Amy Cuddy. Ze onderzocht hoe je met een heel gemakkelijk trucje je brein kunt beïnvloeden en je zo meer zelfverzekerd kunt laten voelen én overkomen op anderen. Zelfs je testosteron niveau stijgt, en je stress hormoon, cortisol, daalt door de toepassing hiervan. Ideaal dus wanneer je voor een sollicitatiegesprek of belangrijke presentatie nog nét dat beetje extra nodig hebt!

Je ‘power’ hangt dus af van je testosteron en cortisol niveau. Testosteron heeft, zoals je misschien al verwachtte, invloed op hoe krachtig je overkomt, maar je stress-hormoon, cortisol, is blijkbaar ook van grote invloed. Bij krachtige leiders vind je relatief hoge testosteron levels en lage cortisol levels, want het is als leider immers belangrijk om goed met stress om te gaan en hier niet te sterk op te reageren. Ook wanneer iemand vrij onverwacht de leiderschapsrol overneemt zie je vaak dat zijn testosteron niveau stijgt en tegelijkertijd zijn cortisol niveau daalt, aldus Amy.

Amy Cuddy’s vraag was of je jezelf kunt beïnvloeden om zo je brein te tricken zich zekerder en krachtiger te voelen. Tijdens hun experiment lieten ze de testpersonen gedurende 2 minuten ofwel een high power pose aannemen, ofwel een low power pose. Denk bij de eerste bijvoorbeeld aan een uitgestrekte houding met de handen in de zij, of bijvoorbeeld met de voeten op het bureau. Bij de tweede moet je meer denken aan in elkaar gedoken houdingen, of wanneer je met je handen je nek aanraakt. Wat ze vonden was dat maar liefst 86% van de mensen met een high power pose na deze houding wilden ‘gokken’, tegenover slechts 60% van de mensen die een low power pose hadden. Dit zegt dus enorm veel over hoe goed je op zo’n moment om kunt gaan met het nemen van risico’s. Ook de testosteron en cortisol niveaus veranderden naar verwachting. Bij degenen die een krachtige houding hadden aangenomen was een grote stijging in testosteron te zien en een daling in het cortisol, stress, niveau. Bij degenen die een onderdanige houding aangenomen hadden was dit precies andersom.

Zo zie je dat je zelf kunt beïnvloeden of je je een zelfverzekerd, krachtig persoon voelt of dat je juist meer gestresst en onzeker bent. Natuurlijk is het onmogelijk om je altijd zo te voelen, zeker wanneer je er van nature meer moeite mee hebt. Volgens Amy kun je dit het beste toepassen in situaties die een social threat zijn, waar je wordt beoordeeld door de mensen om je heen. Dat kan dus bijvoorbeeld vlak voor een belangrijke presentatie of pitch zijn of een sollicitatiegesprek. Dat laatste hebben de onderzoekers als uitgangspunt genomen voor een vervolg onderzoek. Ze lieten mensen vlak voor een intensief sollicitatiegesprek wederom een bepaalde pose aannemen, en vonden als uitkomst dat de personen die een high power pose aangenomen hadden significant beter presteerden tijdens het gesprek. Dit kwam met name omdat ze gepassioneerder, zekerder, enthousiaster en echter overkwamen op de recruiter, niet zozeer door de inhoud van hun verhaal. En dat alles door het aannemen van een dergelijke pose!

Het is belangrijk om te realiseren dat je deze pose voor jezelf doet, niet als communicatiemiddel naar bijvoorbeeld de recruiter tegenover je. Je gaat dus – uiteraard – niet met je voeten op het bureau van de recruiter zitten, maar neemt bijvoorbeeld vlak voor je gesprek in de toiletten even een power pose aan. Om af te sluiten met Amy’s geweldige quote: Don’t fake it ’till you make it. Fake it ’till you become it.

Bekijk de legendarische TED talk van Amy Cuddy hieronder.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *