LEADING LADIES, WORKING GIRL

NEDERLANDSE HARVARD PROFESSOR DOCEERT AAN CHANNING TATUM

Anita Elberse

Studeren klonk nog nooit zo aantrekkelijk als na het horen over de colleges van Harvard’s Nederlandse hoogleraar Anita Elberse. Ze onderzoekt de Amerikaanse entertainment industrie en het is geen uitzondering dat de manager van Lady Gaga, een top basketballer of zelfs Jay Z naast haar staat tijdens het geven van college’s. Ze verdiept zich in cases als het succes van Beyoncé (die haar daarop een persoonlijke email stuurde met haar waardering), de Metropolitan Opera of een New Yorkse nachtclub. Kortom: ze onderzoekt hoe je het kunt maken in de entertainment industrie en haar colleges zijn de meest populaire van de vooraanstaande Ivy League universiteit.

Ze onderzoekt wat een persoon of bedrijf in de entertainment industrie succesvol maakt en is er bovendien van overtuigd dat ze redelijk kan inschatten welke personen succes zullen behalen, welke niet en geeft regelmatig advies over strategieën voor de carrières van vooraanstaande beroemdheden. Channing Tatum was zelfs dusdanig onder de indruk dat hij haar masterclass voor professionals volgde!

Afijn, ze onderzoekt dus voornamelijk het succes van megasterren, maar dus ook van blockbusters zoals de films van Disney. Een overkoepelende conclusie uit haar onderzoek is dat er in de entertainment industrie voornamelijk te vaak op teveel paarden word gewed, om zo eigenlijk op safe te spelen. Dit is ook wat ze zo interessant vindt aan Disney. Zij zetten een bijzonder groot gedeelte van het budget in op een kleine hoeveelheid films, waardoor die wél daadwerkelijk moeten gaan presteren wil het bedrijf geen enorm verlies lijden dat jaar. Disney maakt dus minder films dan een gemiddelde filmstudio, maar de films die ze maken zijn vrijwel zonder uitzondering een mega succes. Toch is dit volgens Anita de enige manier om het te doen, ookal is het soms lastig om jezelf te focussen op slechts één ding, zeker wanneer je de risico’s realiseert.

Een les die je volgens haar kunt doortrekken in de gehele entertainment industrie, dus ook bij het publiceren van boeken, muziek en bijvoorbeeld in de sport. Je kunt dit natuurlijk ook betrekken op je eigen leven. Al je inzet focusssen op slechts één of twee doelen lijkt misschien riskant, maar brengt je uiteindelijk vaak het meeste succes. Zoals Anita ook zegt; het lijkt vaak een risicovollere strategie, terwijl het eigenlijk de strategie is met de minste risico’s, omdat de kans op succes veel groter is. Je richten op de middenmoot, door in alles een beetje te investeren leidt vaker wel dan niet tot falen.

Onlangs heeft ze haar eerste boek, Blockbusters, uitgebracht, die afgelopen lente in het Nederlands uitgekomen is en nu al een bestseller is. Daarnaast lijkt ze zich bovendien prima te vermaken voor de luxe research tripjes waarvoor ze inmiddels ook uitgenodigd wordt. Al met al een enorm inspirerend voorbeeld voor ons, een Nederlandse vrouw die het schopte tot hoogleraar aan Harvard en een sexy, nieuwe onderzoeksrichting groot én serieus heeft gemaakt. Dat ze daarbij óók nog eens emailt met Beyoncé is natuurlijk de kers op de taart. You go girl!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *