WORKING GIRL

Onze problemen als millennial op de werkvloer

onze-problemen-als-millennial-werkvloer

We hebben het hier op Girl Almighty al vaker gehad over ons millennials en hoe wij anders zijn dan de voorgaande generaties. Dat we snel gestresst en onrustig zijn bijvoorbeeld, vaker een burn-out hebben op jonge leeftijd en over het algemeen vaak niet helemaal gelukkig zijn. Best ernstige zaken, dus. In dit interview vertelt Simon Sinek over millennials op de werkvloer en hoe het komt dat we zijn zoals we zijn. Wat daarvan het gevaar is en hoe bedrijven erop moeten inspelen.

Volgens Simon is het een combinatie van vier factoren waardoor millennials zo moeilijk voldoening kunnen vinden in hun baan en hun leven.

1. Gefaalde opvoeding

Beginnend bij de opvoeding, zegt hij iets wat we veel horen. Onze ouders zien deze tijd als een tijd vol met kansen en mogelijkheden, waarmee wij maar geluk hebben. Ze hebben ons altijd verteld dat we alles kunnen bereiken wat we willen en veel ouders vertellen hun kinderen bovendien veel te vaak hoe speciaal ze wel niet zijn. Daarbij komt dat we allemaal wel iemand kennen die een bepaalde honours class of extra opdrachten kreeg omdat haar ouders dachten dat ze hoogbegaafd was, omdat ouders dat soort dingen afdwongen bij leraren voor hun kinderen. Ook het feit dat we overal maar certificaten en beloningen voor kregen, tot ‘participation medals’ an toe, zelfs wanneer je helemaal niet je best gedaan had, draagt nu niet bij aan het feit dat we het gevoel hebben soms hard te moeten werken om iets te bereiken. Met je werk gaat het immers niet zo makkelijk. Je stapt niet het gebouw binnen en maakt vanaf dag 1 het verschil. Je ouders kunnen geen promotie meer voor je afdwingen. Dit heeft volgens Simon direct als gevolg dat onze generatie het laagste zelfbeeld heeft van alle generaties.

2. Social media dopamine

Een tweede probleem is onze verslaving aan social media en onze telefoons. Wanneer je een appje krijgt of een like op Facebook, wordt er dopamine vrijgegeven in ons lichaam. Een stofje waardoor we ons blij en gelukkig gaan voelen. Een stof die ook vrijkomt bij roken, drinken en gokken. Verslavend dus. Dit verklaart waarom we allemaal zo ontzettend verslaafd zijn aan onze telefoons en ze soms zelfs verkiezen boven menselijk contact. Het heeft, volgens Simon, zelfs als gevolg dat we sneller naar social media grijpen wanneer we moeten dealen met stress, dan dat we ons wenden tot een persoon. Wanneer er een aantal mensen antwoorden op je appjes zorgt dit immers voor meer directe dopamine dan wanneer je een echt gesprek hebt met een persoon, ookal heeft dit op de lange termijn een veel beter effect op je echte problemen. Dit zorgt ervoor dat we minder goed zijn in sociale interactie en het opbouwen van sociale relaties.

3. Ongeduld

Dan heb je nog ons ongeduld. We zijn gewend om alles direct te kunnen krijgen: we bestellen iets online en het arriveert de volgende dag, we willen een serie kijken en binge watchen direct het hele seizoen. We willen een film kijken en we streamen hem direct… Kortom: we zijn niet meer gewend om op dingen te (moeten) wachten. We leren niet dat het soms tijd kost om die voldoening te verkrijgen. Dit heeft als direct gevolg dat we verwachten dat onze eerste baan direct geweldig is. We realiseren ons onvoldoende dat het tijd kost om ervaring op te doen, om bepaalde vaardigheden te leren en dus om die échte voldoening te realiseren. We beseffen ons niet dat het nórmaal is dat dat enkele jaren duurt. Dat er een berg is die je moet beklimmen, of je dat nu snel doet of langzaam: het is en blijft een berg, aldus Simon Sinek. Het is niet gek wanneer je na 8 maanden nog geen voldoening voelt in je werk en nog niet ‘het verschil hebt gemaakt’.

4. Omgeving

Als laatste punt noemt Simon de bedrijven, en dan met name de grote corporates. Zij stimuleren onze onrust en gebrek aan zelfvertrouwen nog meer door te focussen op de korte termijn, op nummers in plaats van personen. Dat zij een belangrijke reden zijn waarom wij ons voelen zoals we doen. Hij zegt dat het nu de verantwoordelijkheid is van de bedrijven om ermee om te gaan. Dat het vervelend voor ze is, maar wel de waarheid. Dat ze bijvoorbeeld telefoons moeten weren uit meetings, om sociale interactie te stimuleren. Ga bij jezelf maar eens na: zit jij voordat de meeting begonnen is nog even met een collega naast je te kletsen, of zijn jullie beiden verdiept in je mailbox of appjes? Juist.

Over het algemeen moeten we volgens Simon dus leren dat de dingen die er écht toe doen in het leven, zoals voldoening in onze carrière en vriendschappen, tijd kost. Veel meer tijd dan wij ons klaarblijkelijk kunnen voorstellen. Dat we ons daarbij moeten neerleggen en bovendien onze telefoons eens vaker in een andere ruimte moeten laten liggen. Ik vond dit interview best wel een eye-opener en goed om gezien te hebben. Want ook ik heb het idee dat voldoening in je carrière en succes zich direct moeten voordoen, terwijl dat soms helemaal niet logisch is…

2 Comments

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *