WORKING GIRL

5 Tips om jezelf een professionele houding te geven

professionele houding

Heb jij het idee dat je op je werk anders bent dan privé? Dat is heel normaal en zelfs goed. Toch kan het na een tijdje gebeuren dat je steeds meer op je privé-ik gaat lijken op je werk omdat je je simpelweg meer op je gemak voelt bij je collega’s en manager. Heel fijn, maar niet altijd goed want door een verminderde professionele houding kun je jezelf ook juist in de vingers gaan snijden. Het wordt moeilijker om harde, maar vereiste zakelijke beslissingen te nemen en je vat negatieve feedback veel te persoonlijk op. De onderstaande tips helpen je om jezelf weer een meer professionele houding aan te meten. Op naar succes!

Persoonlijke eigenschappen

Het kan ook zijn dat iets in je persoonlijkheid je dwars zit om echt een professionele houding aan te nemen. Dit klinkt een beetje hard, maar dat is niet zo: iedereen heeft immers goede en slechte eigenschappen en je slechte eigenschappen kunnen je nu eenmaal zo af en toe in de weg zitten. Eigenschappen die je helpen bij het aannemen van een professionele houding zijn bijvoorbeeld: discipline, aanpassingsvermogen, accuraat zijn en initiatief tonen. Maar ook het tonen van initiatief, sociale vaardigheden en besluitvaardigheid zijn eigenschappen die door werkgevers gewaardeerd worden. Geen enkel mens blinkt uit in al deze eigenschappen en dat hoeft ook helemaal niet. Zolang je er maar bewust van bent waar jouw sterke en zwakke kanten liggen en vooral: van welke zwakke eigenschappen je last hebt en die je dus moet gaan aanpakken. De kans is groot dat telkens wanneer je twijfelt aan je professionaliteit, dit voortkomt uit één of twee eigenschappen waarin je niet zo sterk bent. Bijvoorbeeld: je begint vaak te laat aan een taak of je bent slordig in het terugmailen van mensen. Gevolg? Taken zijn te laat klaar, onnauwkeurig gedaan of er ontstaat onnodige miscommunicatie tussen je manager en jou of met een klant. Als je dit analyseert kun je tijdelijk extra letten op deze eigenschap die je in de weg zit en er actief mee bezig zijn om dit te verbeteren. Je zult zien dat je resultaten enorm snel verbeteren en je een slechte eigenschap minder hebt!

Denk assertief

De grootste boosdoener waardoor je jezelf niet professioneel voelt is vaak onzekerheid. Bang om een bepaalde reactie uit te lokken bijvoorbeeld. Dwing jezelf om assertiever te zijn. Wees niet bang om je mening te laten horen, want die is niet dom. Wees ook niet bang voor felle reacties te krijgen als je je eigen prioriteiten voor laat gaan op iets wat je collega aan je vraagt. Uiteindelijk is dat namelijk belangrijker voor je en mensen zullen je gaan respecteren als je zegt wat je denkt en af en toe op je strepen staat. Houd het wel netjes natuurlijk.

Durf jezelf te profileren

Aansluitend op het punt hierboven moet je niet bang zijn om jezelf te laten zien en profileren. Als je dat niet doet, doet je collega het wel en gaat zij er uiteindelijk vandoor met de credits – of nog erger: die promotie die je zo graag wilde. Je kunt gewoon eens aan je manager vragen om een bepaald leuk en uitdagend project dat je graag op je wilt nemen en zeg erbij waarom je denkt dat jij dat tot een succes kan maken. Durf een andere mening te hebben in meetings en vertel in sollicitatiegesprekken waarom jij vindt dat je geschikt bent voor de functie. Stand out of the crowd!

Accepteer dat fouten maken erbij hoort

Wees niet bang om aangesproken te worden op je fouten en ga zeker niet al je tijd besteden om ze enerzijds te voorkomen of anderzijds te verbergen. Daardoor ga je juist meer fouten maken of je krijgt je werk niet af. Fouten maken hoort erbij en je kunt er alleen maar van leren. Zorg wel dat je dat laatste dan ook doet. Wanneer je negatieve kritiek krijgt, vat het dan niet persoonlijk op maar als tip om van te leren. Als het opbouwende kritiek is immers, anders laat je het gewoon lekker van je afglijden en bedenk je je maar dat je op deze manier een olifantenhuid creëert die je nog vaak te pas gaat komen in de rest van je carrière.

Beschik je over de benodigde vaardigheden?

Als je het gevoel hebt dat je je werk niet aan kunt is het een stuk lastiger om een professionele uitstraling te hebben, vooral omdat je er eigenlijk zelf niet in gelooft dat je een professional bent. Ga bij jezelf na wat de skills zijn die je denkt te missen en hoe je die zo snel mogelijk kunt ontwikkelen. Het is niet erg om bijvoorbeeld een collega om hulp te vragen om beter te worden in een bepaald iets. Je kunt ook kijken of je bedrijf trainingen of cursussen aanbiedt die je helpen een specifiek soort vaardigheden te ontwikkelen, je manager zal er vast voor open staan dat je dit wilt volgen als je hem/haar uitlegt hoe je denkt dat het je kan helpen. Verder kun je er ook voor kiezen om zelf een cursus te gaan volgen buiten je werk om. Een certificaat behalen staat, naast het feit dat je er meer zelfvertrouwen van krijgt, ook nog eens mooi op je CV!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *