LIFESTYLE, OFF-DUTY

Stress van je werk? Zo zorg je voor een goede nachtrust

stress-werk-goede-nachtrust-slapen
Foto: AngelicaBlick.se

Hoe vaak je Madonna ook hoort verkondigen dat ze het best functioneert op 4 uur slaap per nacht; voor de meesten van ons geldt gewoon dat we 7 tot 8 uur nodig hebben. Er is niets ‘carrièremeisjes-achtigs’ aan om te zeggen dat je minder nodig hebt en tegelijkertijd ook iets wat je voor jezelf goed moet bewaken. Een goede nacht slaap heeft nu eenmaal een groot effect op je concentratie en motivatie de volgende dag, en die heb je weer hard nodig om te presteren op je werk. (En om daarnaast nog energie te hebben voor andere leuke dingen om te doen.) Zeker wanneer je veel stress hebt van je werk, kan het nog wel eens lastig zijn om ‘s avonds in slaap te vallen en een goede nacht slaap te pakken.

De slaapkamer is om te slapen

Blijf jij het liefst de halve dag in je bed liggen in het weekend? Ontbijten, serie aan en een pizzaatje tegen het einde van de dag? Kom dat bed uit! Wanneer je je slaapkamer voornamelijk gebruikt om te slapen, creëer je onbewust een soort rust in die ruimte waardoor het voor je lichaam duidelijk is dat het tijd is om in slaap te vallen zodra je in je bed gaat liggen. Kies er dus liever ook voor om geen televisie in de slaapkamer te hebben en ga gewoon naar bed wanneer je te moe bent om je film nog af te kijken in de woonkamer.

Verruil je telefoon voor een boek

Een boek lezen werkt enorm ontspannend omdat je je even inleeft in een ander verhaal en dus niet denkt aan alles wat er momenteel gebeurt in je eigen leven. Je hoofd leegmaken en ontspannen is de allerbeste manier om snel in slaap te vallen. Daarnaast helpt het dat je geen nieuwe (werk)prikkels binnenkrijgt via je telefoon. Ook is het bekend dat het zogenaamde ‘blauwe’ licht van het scherm van je telefoon ervoor zorgt dat je lastiger in slaap komt.

Doorbreek je gepieker

Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, dat beseffen we ons heel goed, maar het is natuurlijk het allerbelangrijkst dat je het gepieker dat je ‘s avonds wakker houdt doorbreekt. Wat bij mij altijd helpt is om duidelijk op een rijtje te zetten wat ik de volgende dag moet doen en wat prioriteit heeft. Dit schrijf ik letterlijk op een papiertje, waardoor ik mijn hoofd als het ware leeg maak. Vervolgens heb ik niet meer het gevoel dat ik het moet onthouden, waardoor ik me een stuk rustiger voel. Een pen en papier op je nachtkastje leggen kan ook helpen wanneer je ‘s nachts wakker wordt en je iets te binnen schiet wat je niet mag vergeten. Simpel, maar een gouden truc.

Zorg voor structuur

Een ouderwetse all-nighter houden omdat je een deadline moet halen? Het is beter om dit zoveel mogelijk te vermijden en juist de volgende ochtend vroeger op te staan. Geef jezelf zoveel mogelijk structuur en ritme in je slaappatroon om ervoor te zorgen dat je nachtrust over het algemeen beter gaat worden. Daardoor ben je overdag ook juist weer productiever, wat in je voordeel werkt in het geval van diezelfde deadlines. Probeer ook in het weekend juist niet de halve dag in bed te liggen om bij te komen maar sta gewoon enigszins op tijd op en ga niet belachelijk veel later naar bed. Dit maakt het een stuk gemakkelijker om door de week ook genoeg rust te pakken.

Hoeveel uur slaap jij per nacht?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *