WORKING GIRL

STRESS OP JE WERK? ZO GA JE ERMEE OM

Stress op het werk

Depressie door stress op het werk, het schijnt steeds vaker voor te komen en volgens Forbes is de kans dat wij, millennials, een depressie krijgen bovendien ook nog eens groter. Tegenwoordig vragen veel werkgevers meer van hun werknemers dan de generaties voor ons, met name op het gebied van toewijding. Vroeger waren er simpelweg geen mobiele telefoons, internet en laptops en dus was je tijdens off-work uren ook daadwerkelijk vrij van je werk. Tegenwoordig wordt er steeds vaker een beroep op je gedaan in je vrije uren, en bovendien wordt er minder zekerheid geboden door kortere contracten en andere regelingen.

De bovenstaande zaken kunnen voor veel stress op het werk zorgen, die uiteindelijk kan omslaan in iets veel ergers: een depressie of zelfs een burn-out. Of je nu in lichte mate last hebt van stress, of vermoedt dat je misschien wel richting een burn-out aan het gaan bent, het is belangrijk om dit tijdig aan te pakken om het niet uit de hand te laten lopen.

Vind de oorzaak

Allereerst is het natuurlijk belangrijk om te achterhalen wát precies hetgene is dat je zoveel stress oplevert. Is het de hoeveelheid werk, de hoge druk die je manager je oplegt, het feit dat er vaak een beroep op je gedaan wordt buiten werktijd of misschien komt het simpelweg omdat dit niet de baan is die bij jou past. Is er de afgelopen periode misschien iets veranderd in je werksituatie of privé wat een (groot deel van) de oorzaak kan zijn? Wanneer je voor jezelf helder hebt waar jouw stress of depressieve gevoelens vandaan komen is het ook een stuk gemakkelijker om actie te ondernemen.

Misschien klinkt dit makkelijker gezegd dan gedaan. Let dan eens goed op wanneer je deze stress-momenten precies beleefd, en vraag je dan direct af waardoor ze op dat moment veroorzaakt worden. Denk verder. Het eerste wat misschien bij je opkomt, is de hoeveelheid werk die je niet aan lijkt te kunnen, maar misschien komt dat wel door een dieperliggende oorzaak. Wellicht voel je je onzeker over het werk wat je aflevert en maak je je (onnodig?) druk om de reactie van je manager. In dat geval kan het zo zijn dat niet zozeer de hoeveelheid werk het probleem is, maar de manier waarop jij hiermee omgaat. Doordat je je te druk maakt om de reactie van je manager, doe je onnodig lang over bepaalde taken om er maar voor te zorgen dat ze in zijn of haar ogen perfect gedaan zijn. In dat geval ligt de oorzaak van jouw stress dus niet zozeer bij de hoeveelheid werk maar eerder in de relatie tussen jou en je manager.

Plan verandering

Denk na over een plan om de oorzaken van je stress en depressieve gevoelens aan te pakken. Dat kan heel radicaal zijn; zoeken naar een andere baan met bijvoorbeeld een kortere reistijd, lagere druk, een andere manager of een hoger salaris. Echter, je kunt het vaak ook op een andere manier oplossen. Bedenk je bijvoorbeeld wat je moet doen om binnen een bepaalde tijd promotie te krijgen naar een functie die beter bij je past, of er mogelijkheden zijn om een horizontale promotie te krijgen naar een ander team waarvan de manager beter bij jou past, of verzin iets om je reistijd te verminderen of te veraangenamen. Verhuizen? Of zet jezelf een doel om bijvoorbeeld elke maand 1 boek te lezen, wat je dan kunt doen tijdens je treinreis. Of luister bijvoorbeeld naar podcasts in de auto.

Vaak helpt het opstellen van zo’n plan al om je stress te verminderen, simpelweg omdat je een plan van aanpak hebt om het op termijn te gaan verminderen. Daarnaast

Onderneem actie

Voor sommige stappen die in je plan staan, zul je actie moeten ondernemen. Zorg dat het niet alleen bij een mooi plan blijft, maar dat er daadwerkelijk dingen gaan veranderen om de situatie voor jou draaglijker te maken en om zo je stress te verminderen en je geluk en plezier in je werk terug te krijgen. Dus plan een meeting in met je manager wanneer je het wilt hebben over jullie communicatie en verstandshouding. Vertel hem of haar van tevoren dat je het hierover wilt hebben of simpelweg dat je wilt praten over jouw gevoelens over je werk.

Mocht het er uiteindelijk op uitkomen dat er weinig verandering zit in de zaak en ben ga je echt al ongeveer een half jaar met tegenzin naar je werk, dan is het misschien echt tijd om uit te kijken naar iets nieuws. Ga hier dan ook mee aan de slag en wees kritisch op de banen waarop je solliciteert. Denk niet: alles is beter dan dit, ik wil zo snel mogelijk weg, maar probeer iets te vinden waar je daadwerkelijk gelukkig van gaat worden. Anders zit je binnen no-time weer in dezelfde situatie als nu, en dáár word je pas echt ongelukkig van.

Zorg goed voor jezelf

In periodes waarin je je niet helemaal happy voelt is het extra belangrijk om goed voor jezelf te zorgen en ook lief voor jezelf te zijn. Op die manier kun je al je energie stopen in er weer bovenop komen. Eet goed, ga sporten wanneer je de tijd hebt (maar ga niet perse tot het uiterste, het gaat er meer om dat je actief en in beweging blijft), zorg dat je voldoende nachtrust krijgt en las wat meer verwenmomentjes in voor jezelf waarin je bijvoorbeeld een lekker bad neemt, een tijdschrift of boek leest of iets anders doet waardoor je tot rust komt.

Zorg er daarnaast voor dat je er alles aan doet om een positieve houding aan te nemen. Dit kun je proberen door zo min mogelijk te klagen over je werk, al is het natuurlijk wel belangrijk om je hart te luchten en je emoties te bespreken. Desalniettemin is je houding zó belangrijk voor hoe je je voelt en zul je je echt niet beter gaan voelen wanneer je het grootste gedeelte van de tijd negatief denkt, praat en klaagt. Daardoor zal alles je alleen nog maar zwaarder vallen, maak je je niet populairder op je werk en als gevolg zul je ook minder gewaardeerd worden op je werk waardoor je problemen daar waarschijnlijk alleen maar erger worden. Probeer jezelf een schop onder de kont te geven wat dat betreft en te focussen op de kleine dingen die je wel waardeert.

Praat met familie en vrienden

Wanneer je niet lekker in je vel zit, heb je al snel de neiging om je terug te trekken en minder contact te leggen met je familie en vrienden. Toch is het juist nu iets waar je enorm veel aan kunt hebben. Je mag nu eventjes heel selectief afspreken met vrienden en familie: ga alleen om met degenen die jou een goed gevoel geven, die je super goed kennen en je dus een echt goed advies kunnen geven. Praten met mensen die jou goed kennen kan enorm verhelderend werken omdat ze je goed advies kunnen geven in deze lastige situatie, maar vooral ook omdat het je helpt stoom af te blazen. Je weet dat ze het niet tegen je zullen gebruiken en dat ze je bovendien volledig zullen begrijpen en kunnen troosten. Spreek alleen af met de mensen die jou energie geven, niet met degenen die je energie kosten want dat heb je momenteel gewoon even niet. Grote kans dat je je een stuk beter voelt nadat je wat tijd met ze doorgebracht hebt!

Heb je veel last van stress van je werk? Via de website van Stichting Mirro vind je veel online zelfhulp op dit gebied!

Lees ook: In 3 stappen naar een minder stressvol leven

Dit artikel is gebaseerd op een artikel dat verscheen op Ms Career Girl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *