LIFESTYLE, SEXY SCIENCE

EEN SWEATSHOP IN DE KALVERSTRAAT

THE MAD RUSH

We hebben allemaal gehoord van de sweatshops in voornamelijk Bangladesh waar schokkend veel van de prachtige kleding die wij hier in Nederland kopen gemaakt wordt. Een paar jaar geleden was er nog het grote schandaal waarbij het Rana Plaza ineenstortte waarbij maar liefst 1127 mensen gedood werden. Daarna riepen we allemaal om het hardst dat we onze kleding niet meer bij o.a. Primark en Benetton gingen kopen en dat we liever iets meer betaalden voor goede arbeidsomstandigheden. Inmiddels is dit bij de meesten van ons echter alweer een beetje naar de achtergrond gezakt en daarom is er nu een heuse sweatshop in onze eigen Kalverstraat geopend.

Als onderdeel van de campagne Women Power Fashion kun je vanaf vandaag meemaken hoe het eraan toe gaat in een gemiddeld atelier in Bangladesh door een tripje te maken naar onze hoofdstad. In de concept store ‘The Mad Rush’ wil Schone Kleren Campagne de consument niet alleen op de feiten drukken maar ons ook laten zien wat we zelf kunnen doen om de situatie te verbeteren. Als consument heb je immers een behoorlijke macht. “Als consument ben je een hele belangrijke schakel in de keten. Als meer mensen in winkels vragen hoe de kleding gemaakt wordt en vragen om schone kleren, moeten de grote merken uiteindelijk wel meegaan,” aldus Tara Scally, woordvoerdster van Schone Kleren Campagne. ”Na de ramp met de instorting van Rana Plaza zijn gelukkig steeds meer mensen zich hiervan bewust, maar hoe meer steun we hebben, hoe sneller de modeindustrie zal veranderen”.

Zodra je door het pashokje in de winkel loopt kom je in de sweatshop erachter. Hier kom je er via foto’s en videos van de vrouwen en meisjes die écht in Bangladesh werken erachter hoe hun wereld eruit ziet en hoe zij moeten strijden voor betere werkomstandigheden. Naast een tal van goede tips om als consument hun wereld te veranderen kun je bovendien een gezeefdrukt tasje – gemaakt door de vrouwen in de Amsterdamse sweatshop – aanschaffen. En de prijs? Die mag je zelf bepalen..

Wij vinden het een enorm vernieuwend en krachtig initiatief. Wat vind jij?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *