LIFESTYLE, SEXY SCIENCE, WORKING GIRL

6 Tekenen dat je een digitale detox nodig hebt

Tekenen dat je een digitale detox nodig hebt

Je kent vast wel die ene vriendin die ineens haad Facebook-account verwijderde. Of in ieder geval de app verwijderde van haar telefoon, omdat ze vond dat ze teveel tijd besteedde aan nutteloos door haar timeline scrollen. Iets waar je je vast weleens in kunt vinden, maar ontspanning is ook belangrijk, toch? Dat we met z’n allen té veel tijd achter een beeldscherm doorbrengen, is daarentegen wel iets waar we het allemaal over eens zijn. Toch zijn er maar weinig die daadwerkelijk een digital detox overwegen of aandurven. Toch zijn er een aantal signalen die aangeven dat je serieus even moet minderen met je beeldschermenobsessie en ‘s avonds gewoon lekker je telefoon wegleggen en een boek erbij moet pakken om erger te voorkomen. Dit zijn ze.

1. Je ziet waziger

Niet schrikken, maar door veel naar beeldschermen te kijken knipper je minder met je ogen waardoor ze droger worden. Daarnaast dringt het blauwe licht dat beeldschermen verspreiden dieper door in je oog, waardoor je ogen rood kunnen worden, je minder scherp gaat zien en zelfs daadwerkelijke achteruitgang van je zicht kunt veroorzaken. Dit is niet direct al heel ernstig, maar wanneer de voorgaande symptomen je opvallen is het wel verstandig om de blootstelling van je ogen aan deze schermen voorlopig even flink terug te schroeven. Wanneer je op kantoor werkt is dat natuurlijk niet altijd even makkelijk, aangezien waarschijnlijk het grootste gedeelte van je werk achter een computer moet gebeuren. Zorg er dan voor dat je regelmatig even weggaat van het scherm. Even koffie halen, een wandelingetje maken of praten met een collega: als je maar elke andeerhalf uur even een mini-pauze neemt van je beeldscherm (en in die pauze dan ook niet naar je telefoonscherm gaat staren…).

2. Je hebt last van paniekaanvallen

En dan niet zomaar paniekaanvallen, maar vooral wanneer je bijvoorbeeld je telefoon thuis hebt laten liggen. Bij de één is het erger dan bij de ander en sommige mensen krijgen heel serieuze symptomen zoals pijn in de borst, zweetuitbraken en ademhalingsproblemen. Ook wanneer je het niet in die mate ervaart is het echt niet iets om weg te lachen: het geeft aan dat je serieus verslaafd bent aan je telefoon en dat een digital detox zéér op zijn plek is.

3. Je werkt in je vrije tijd

Vroeger was vrije tijd ook echt vrije tijd: zonder telefoon en laptop van de zaak kón je immers ook echt niet thuis werken. Tegenwoordig is de verleiding groot. Wanneer je door je Instagram-feed bladert kun je immers net zo goed even dat e-mailtje van je collega beantwoorden in het weekend of ‘s avonds laat. Absoluut niet erg als je dit af en toe doet, natuurlijk, we leven nu eenmaal in een tijd waar flexibiliteit van zowel de kant van de werkgever als de werknemer als belangrijk wordt ervaren, dus dit hoort daarbij. Als je jezelf er echter op betrapt dat je dit zeer regelmatig doet is het misschien verstandig om het iets meer aan banden te gaan leggen. Bijvoorbeeld door ‘s avonds en in het weekend je werktelefoon uit te zetten, of in ieder geval de meldingen voor binnenkomende e-mails uit te zetten wanneer je thuis bent. Zo kun je thuis weer echt ontspannen en tot rust komen, want ook dát is enorm belangrijk voor je prestaties op je werk!

4. Je hebt vaak last van hoofdpijn en geheugenverlies

En nee, dan hebben we het niet of hier en daar af en toe een pijntje of dat je je autosleutels alwéér kwijt bent geraakt in die plunjezak van een tas van je. Dit fenomeen heeft zelfs een naam, namelijk digital dementia. Door het blauwe licht van het scherm krijg je sneller last van hoofdpijn en vergeetachtigheid. Door veel te scrollen door bijvoorbeeld je timeline, treedt in je hersenen hetzelfde gevolg op als bij jagen: je korte termijngeheugen gaat minder goed functioneren. Verstandig moment dus om een beetje te gaan minderen!

5. Je verliest oplettendheid

In de drukke wereld waarin we leven is het belangrijk om constant scherp te zijn, om de hoek van elke straat zijn namelijk auto’s, andere mensen en random obstakels die jou potentieel pijn kunnen doen. Onderzoek heeft aangetoond dat deze oplettendheid te lijden heeft onder onze digi-verslaving. Het is natuurlijk niet voor niets dat een steeds groter wordend aantal ongelukken te maken heeft met het gebruik van een telefoon, maar ook wanneer je niet in de auto of op de fiets zit is het fijn om je bewust te zijn van je omgeving. Al is het alleen al voor het mindfulness-gevoel wat je rust en energie geeft 😉

6. Je hebt een slechte houding

Een slechte houding is natuurlijk een veelvoorkomend probleem. Hoe je achter je computer op laptop zit heeft hier een grote invloed op, maar wat dat je van het voorovergeleund en in ekaar gedoken zitten wanneer je verdiept bent in je telefoon? Ook niet bepaald goed voor je houding. Bedenk je daarbij dat je dit een héél groot gedeelte van de dag doet, vaak zonder het zelf door te hebben zelfs, en je kunt nagaan dat dit niet goed kan zijn voor bijvoorbeeld je nek en rug. Daarnaast is het ook nog eens hoogst oncharmant en dus nóg een reden om die hardnekkige gewoonte om je telefoon er om de paar minuten bij te pakken maar eens te gaan doorbreken.

En, ben jij toe aan een digital detox?

Dit artikel is gebaseerd op een artikel dat verscheen op Elite Daily.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *