SOLLICITEREN, WORKING GIRL

7 Tips voor het schrijven van de perfecte sollicitatiebrief

Tips schrijven perfecte sollicitatiebrief

Heb je soms het gevoel dat niemand een sollicitatiebrief leest? FOUT! Een goede brief kan wel degelijk het verschil maken of je uitgenodigd wordt op een gesprek of niet. Sommige recruiters kijken zelfs eerst naar de brief omdat ze op die manier een goed beeld van de kandidaat krijgen. CV’s kunnen behoorlijk saai zijn en uiten vaak niet bepaald je persoonlijkheid. In je brief, daarentegen, kun je héél duidelijk naar voren laten komen wie jij bent, dat je meer te bieden hebt dan een goede opleiding en wat ervaring, en voor welke dingen je staat. Zorg ervoor dat jouw brief niet zo’n standaard brief is waarbij de recruiter met een zucht denkt “weer zo één” en je brief zonder goed gelezen te zijn op de stapel ‘maybe’s’ belandt. Daarom verstuur jij voortaan alleen nog maar AWESOME brieven!

Zo schrijf je een awesome sollicitatiebrief

  1. Schrijf altijd een persoonlijke brief
  2. Voor elke sollicitatie die je verstuurt verander je niet alleen de functietitel en bedrijfsnaam, maar verander je de brief ook op een manier dat hij perfect aansluit bij de functie waarop je solliciteert en ook het bedrijf en de cultuur die het bedrijf kenmerkt. Dat kan betekenen dat je soms een wat luchtigere brief schrijft met hier en daar een grapje en de andere keer juist meer je serieuze vaardigheden en ervaringen benadrukt. Hiermee laat je ook zien dat je begrijpt waarvoor je solliciteert, dat je je research hebt gedaan en dat jij past binnen het bedrijf.

  3. Benadruk de juiste dingen Voor jou spreekt je CV natuurlijk voor zich: het is jouw leven dat het beschrijft. Voor een recruiter kan het echter zoeken zijn naar welke vaardigheden aansluiten bij de openstaande functie, waardoor ze soms onterecht tot de conclusie kunnen komen dat jouw profiel niet past bij de functie. Daarom kun je het ze in je brief gemakkelijker maken door juist die ervaringen en skills te highlighten waarnaar ze op zoek zijn.
  4. Je brief is geen kopie van je CV, daarop kan de recruiter namelijk al in één oogopslag zien wat je precies gedaan en bereikt hebt. Gebruik de brief daarom om uitleg te geven over zaken die je niet op je CV zet en om een toelichting te geven bij bepaalde punten van je CV. Simpelweg opsommen wat je hebt gedaan is zonde van de ruimte en aandacht van de recruiter!
  5. Benoem wat je aanspreekt aan het bedrijf Een klein beetje vleierij kan nooit kwaad, zolang het maar oprecht blijft. Vertel de recruiter waarom het bedrijf je aanspreekt en bij je past en noem hierbij een voorbeeld dat laat zien dat je je research hebt gedaan. Benoem bijvoorbeeld iets wat onlangs in het nieuws is geweest of een bepaald project waaraan ze werken.
  6. Doorspek je brief met je persoonlijkheid. Zorg dat je enthousiast overkomt, dat je je kernwaarden en sterke punten benoemt en schrijf een knallende intro en afsluitende zin die perfect aansluit bij het bedrijf.
  7. Benoem je soft skills

    Als je uitblinkt in presenteren of een project management rock star bent, is je brief de plek om dit te benoemen! Denk na over welke soft skills typisch sterke punten van jou zijn en benoem ze zo dat ze óók een belangrijke vaardigheid zijn voor de functie waarop je solliciteert.

  8. Keep it neat
  9. Een brief van 3 á 4 alinea’s is lang genoeg; je wilt niet dat het saai wordt! Verstuur de brief bovendien in PDF, niet als Word-document. Dit staat zowel netter als professioneler.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *