WORKING GIRL

ZÓ SPRINGT JOUW CV ER TUSSENUIT

Tips voor een goed CV

Oke, we weten allemaal dat het niet nodig is om op je CV zelfs nog je accomplishments van de basisschool op te sommen. Maar wat noem je dan wel? En hoe kun je ervoor zorgen dat jouw CV eruit springt tussen al die andere tientallen sollicitanten? Met de onderstaande gouden tips sleep jij voortaan uitnodigingen voor gesprekken binnen alsof het niets is!

Aanpassingen per functie

Wees niet te lui om je CV aan te passen per vacature waarop je solliciteert. Zo solliciteerde ikzelf voor zowel online marketing banen, social media gerichte functies maar ook meer traditionele product marketing functies. De omschrijvingen van mijn vorige functies paste ik hierop aan. Schreef ik voor een functie gericht op online marketing? Dan benadrukte ik vooral het werk wat ik hierin gedaan heb bij mijn vorige baan, ging het om traditionele marketing, dan benadrukte ik mijn vorige werkzaamheden op dit vlak. Je kunt zelfs zo ver gaan om je functie titel aan te passen, indien dat enigszins mogelijk is. Zo kon ik mezelf Junior Product Manager noemen, maar was ik ook Digital Manager voor het merk, wat dan weer geschikter was voor de online marketing functies. Wees hierin een beetje creatief, de recruiter zal zo veel sneller aansluiting zien tussen jouw CV en de functie. Je moet niet gaan liegen natuurlijk, maar benadruk gewoon de relevante punten.

Gebruik de juiste woorden

Let goed op wat er in de vacature genoemd wordt qua vereisten voor de functie waarop je solliciteert en noem (een aantal van) deze woorden letterlijk in je CV. Zo is het voor de recruiter gemakkelijk en snel te zien, zeker omdat CV’s vaak echt heel snel gescand worden in de eerste rondes. Bijvoorbeeld; social media en community management zijn woorden die in veel gevallen ongeveer op hetzelfde neerkomen, toch klinken ze net iets anders en geven ze je ook een net iets ander gevoel. Het kan dus lonend zijn om deze woorden over te nemen. Uiteraard neem je alleen de vaardigheden over die jij ook daadwerkelijk bezit.

Geen hobby’s

Honestly? Waarom zou een recruiter jou aannemen op basis van dat jij houdt van films, hardlopen en reizen? Iedereen heeft min of meer dezelfde hobby’s, dus tenzij jouw hobby’s echt heel bijzonder zijn of van toepassing zijn op de baan waarop je solliciteert: noem ze niet! Mocht je marathons rennen, topsport doen of regelmatig iets organiseren voor een goed doel, dan is het wel iets wat jou onderscheidt van de rest van de sollicitanten en wat ook daadwerkelijk iets zegt over je karakter en vaardigheden. Dan noem je ze uiteraard wel. Dit geldt ook voor het feit dat wanneer je bijvoorbeeld solliciteert voor een functie in PR of bij een mediabedrijf: als jouw hobby schrijven is, het bijhouden van een blog of iets anders gerelateerds: noem het wel! In alle andere gevallen is het alleen maar clutter op je CV dat afleidt van waar het daadwerkelijk om gaat: jouw kwaliteiten.

Speciale vaardigheden

Hiervoor geldt eigenlijk hetzelfde als voor hobby’s: noem het alleen als het relevant is voor de functie én jou onderscheidt van de overige sollicitanten. Iedereen beheerst inmiddels Microsoft Office en spreekt Engels. Spreek jij echter vloeiend Frans, heb je uitgesproken goede Excel skills, of beheers je programma’s als Photoshop? Dan kun je dit wel noemen, afhankelijk van of het relevant kan zijn voor de baan waarop je solliciteert. Ook certificaten die je hebt behaald zijn goed om te noemen, denk bijvoorbeeld aan Google Adwords certificaten of iets dergelijks, daarmee kun je jezelf erg goed onderscheiden!

Referenties op verzoek

Of je doet ze erbij, of niet. Deze zin is eigenlijk echt compleet nutteloos dus. Heb je goede referenties van je vorige werkgever, dan kun je ervoor kiezen om ze bij je sollicitatiebrief te voegen. Wanneer een recruiter graag een referentie ziet kan hij of zij jou daar zelf om vragen en zal dat ook doen. In dat geval kun je ze ook sturen. Maar aan de zin die impliceert dat je ze misschien niet eens hebt (waarom zou je ze anders niet bijvoegen?), heeft echt niemand iets. Weglaten dus!

Een strakke layout

We are all suckers for love layouts. Het is het eerste wat opvalt en als een CV er onrustig en rommelig uitziet dan mis je direct punten op de eerste indruk die je achterlaat bij de recruiter. Zorg voor een mooie, cleane layout die overzichtelijk en duidelijk is. Ga eens online op zoek naar strakke layouts. Wanneer je voor een creatieve functie solliciteert kun je bovendien opvallen door voor een echt mooi design te kiezen dat wat meer arty en/of kleurrijk is. Ga je voor een baan die wat serieuzer is, kies dan gewoon voor een strakke uitlijning en duidelijke kopjes. Ook belangrijk: ga altijd voor een contra-chronologische volgorde en check, check, dubbelcheck op spelfouten. Want dat blijft een afknapper.

Hyperlink

Iets wat nog niet veel mensen doen maar wat wel een heel goede manier is om je CV lekker modern en efficiënt te maken, is het plaatsen van een hyperlink naar bijvoorbeeld je LinkedIn profiel. Zo hoeft de recruiter niet zelf te gaan zoeken naar jouw account maar ben je bovenal gewoon lekker modern.

Lees ook onze tips over het versturen van een video CV!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *