ONDERNEMENDE GIRLBOSS, WORKING GIRL

Waarom je vandaag nog moet nadenken over je pitch

Waarom je vandaag nog moet nadenken over je pitch

Ooit de vraag gekregen wat voor werk je doet van een persoon die je niet kent? Vast wel. Vooral wanneer je niet veel tijd hebt om te antwoorden en je bang bent om de ander te vervelen met een lang verhaal gebeurt het al snel dat je je werk af doet als iets veel simpelers dan het eigenlijk is, waarbij je bovendien niet gepassioneerd overkomt. Zonde, want het is hét moment om jezelf (of je bedrijf, natuurlijk) te verkopen en om simpelweg een goede indruk van jezelf achter te laten bij de ander. Om hem of haar het idee te geven dat jij een interessant persoon bent die iets te vertellen heeft en bovendien een toevoeging bent aan zijn of haar netwerk. Dus: hoe geef je een goede pitch over jezelf die helder is en blijft hangen, zonder dat je stuntelig wordt of te minzaam en bescheiden bent over jezelf?

Ook als je geen eigen bedrijf hebt

De zogenaamde elevator pitch hoeft niet per sé voor je eigen bedrijf te zijn. Ook wanneer je voor een baas werkt is het heel waardevol om jezelf te kunnen verkopen, of misschien het bedrijf waarvoor je werkt. Het kan overal van pas komen, je weet immers nooit wie je ontmoet en hoe waardevol die persoon kan zijn voor jouw netwerk. Door een goede, krachtige indruk achter te laten bij mensen kun je immers enorm veel deuren openen voor jezelf. Maar ook bijvoorbeeld tijdens een sollicitatiegesprek is het waardevol dat je in één of enkele zinnen kunt uitleggen waarom jouw werk jouw passie is, waarom je er goed in bent en wat jij als persoon toe te voegen hebt. Altijd klaar hebben dus, je weet maar nooit wie je waar en wanneer tegenkomt.

Stel jezelf een paar belangrijke vragen

Het is sowieso goed om eens bij jezelf te evalueren en op een rijtje te zetten wat je nu eigenlijk doet. Hoe zou je jouw werk kunnen omschrijven in twee of een paar korte zinnen zonder dat het overkomt als ‘minder goed’ dan het in werkelijkheid is? Wat maakt jou als persoon bijzonder of uniek in je baan en wat voeg jij specifiek toe bij het bedrijf? Wat vind jíj nu zo leuk aan jouw baan? Dit zijn enkele vragen waarvan de antwoorden bij elkaar een vrijwel perfecte pitch vormen over wat jij toe te voegen hebt. Het bevat als het goed is passie, de reden achter die passie en beschrijft jou als unieke persoon in deze rol.

Door op een aantal van deze punten in je hoofd een helder antwoord te hebben, zul je merken dat je er veel minder lang over na hoeft te denken als iemand je dit in het vervolg vraagt. Natuurlijk moet het geen voorgeprogrammeerd antwoord worden, maar door er eens heel bewust bij stil te staan zul je merken dat je je gedachten en gevoelens veel krachtiger onder woorden kunt brengen en daardoor zelf veel krachtiger overkomt op je gesprekspartner. Op die manier zal je pitch van keer tot keer blijven verschillen, maar voorkom je die onhandige, half afgemaakte zinnen die uiteindelijk jou niet verkopen als de persoon die je in werkelijkheid bent. Die power lady die mensen wíllen kennen.

Foto credits: Brooke Testoni

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *