SOLLICITEREN, WORKING GIRL

Waarom recruiters niet geïnteresseerd zijn in wat jij ‘leuk’ vindt

Waarom recruiters niet geïnteresseerd zijn in wat jij leuk vindt

Gisteren keken we weer massaal Hollands Next Top Model. Of je het nu gezien hebt of niet, je bent ongetwijfeld bekend met het punt in de race waarop de meiden op ‘go-see’ moeten. Bezweet en zonder navigatie moeten de meiden in een korte tijd verschillende bezoekjes afbrengen waarbij ze standaard te laat komen en slechte indrukken achterlaten. Gisteren waren ze onder andere op bezoek bij hoofdredacteur van Vogue, Karin Swerink. Toen zij aan één van de meiden vroeg waarom ze model wilden stond in veel van de antwoorden het woord ‘leuk’ centraal. Niet echt iets waar Karin op zat te wachten, natuurlijk.

‘Leuk’ is namelijk zo gemakkelijk. Zo nietszeggend. Niet overtuigend. Het is het stomste woord wat je tijdens een sollicitatiegesprek in de mond kunt nemen.

Wanneer een recruiter vraagt naar waarom juist voor dit bedrijf, de industrie of deze functie ambieert, dan is elk antwoord waarin het woord ‘leuk’ in voorkomt zakelijke suicide. Dé manier om jezelf sowieso af te schrijven voor de volgende sollicitatieronde. Eigenlijk is dit het enige verkeerde antwoord op dergelijke vragen.

Stel je voor; je solliciteert voor je droombaan bij een advocatenkantoor en de vraag waarom je juist voor hen wilt werken beantwoord je met: “Het lijkt me leuk om te werken voor een kantoor met status/met zoveel kennis/zoveel geschiedenis”, wat zeg je dan eigenlijk? Dat de recruiter jou een plezier doet door je aan te nemen omdat je dan iets gaat doen wat je ‘leuk’ vindt? Dat iets ‘leuk’ vinden genoeg motivatie is om die droombaan binnen te slepen? Nee, dan zul je toch echt wel met iets beters op de proppen moeten komen.

Wat antwoordt je dan wel op dit soort vragen? Het blijven natuurlijk geen gemakkelijke vragen en daarom is het belangrijk om ze voor te bereiden. Bedenk gegronde redenen waarom die functie of het bedrijf bij je past. Noem een recent verschenen stuk in de pers, of een nieuw project van het bedrijf waarover je gelezen hebt en vertel wat jou daarin aansprak. Zo laat je zien dat je je research gedaan hebt en dat je goed nadenkt over welke aspecten van het bedrijf bij jou als persoon passen. Wees er dan bovendien ook op voorbereid dat je kunt toelichten wáárom deze aspecten precies bij jou passen. Een andere benadering van de vraag waarom dit bij jou past zou kunnen zijn dat je een situatie noemt in je vorige baan/studie/persoonlijke interesses die hierbij aansluiten. Het beste natuurlijk is om hierin een combinatie te maken en verschillende dingetjes te pakken en samen te voegen in je antwoord.

Je merkt vast dat je nu een veel beter onderlegd antwoord geeft op de vraag van de recruiter en je haar bovendien een blik hebt gegund op je manier van denken en wat jij interessant en belangrijk vindt. Wees overtuigend in je antwoord: wat aan jou als persoon of je interesses en ervaringen maakt dat de baan niet alleen goed bij jou past, maar jij ook goed bij de baan? Wat gaat jouw toegevoegde waarde zijn wanneer ze je aannemen voor deze functie?

Probeer dit in je achterhoofd te houden en geeft NOOIT meer een antwoord waar het woord ‘leuk’ in voorkomt. Daar zit niemand op te wachten en jijzelf nog allerminst.

LEES OOK: 5 LASTIGE SOLLICITATIEVRAGEN EN HOE JE ZE TACKLET
LEES OOK: WAT RECRUITERS WILLEN HOREN WANNEER ZE VRAGEN NAAR JE HOBBY’S

2 Comments

  1. Goed artikel! Ik ergerde me dood bij deze aflevering van HNTM, wat waren de meiden ontzettend slecht voorbereid. En de antwoorden vond ik ook eigenlijk allemaal erg zwak, alsof ze allemaal eigenlijk niet zo goed wisten wat het model zijn nou eigenlijk inhoudt. Maar goed, zeker een goede tip om nooit (of in ieder geval vrij weinig) het woord ‘leuk’ te gebruiken, dat kan echt een goede sollicitatie verpesten in een seconden haha.
    http://www.mymerrymorning.nl

    1. Volgens mij ergeren we ons allemaal kapot aan het programma maar kunnen we het tóch niet laten om het te kijken, haha! Ken je de blogs van toeps.nl over HTNM al? Die zijn echt hilarisch! X

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *