LIFESTYLE, WORKING GIRL

De hoogtepunten van Social Media Week Rotterdam

Hoogtepunten social media week Rotterdam

Afgelopen week was het weer tijd voor Social Media Week Rotterdam. Een concept dat in veel andere grote steden ook jaarlijke gehouden wordt, zoals in New York en Londen. Social media is immers niet meer weg te denken uit de marketingwereld en het moderne media landschap. Toch zijn we er nu allemaal wel zo’n beetje aan gewend dat dat het geval is. Girl Almighty was aanwezig op hét congres over alle nieuwe digitale ontwikkelingen en verzamelde voor jou de learnings, take aways en hoogtepunten.

Social media geeft je vrijheid

Be out there, dat was eigenlijk de belangrijkste boodschap van zelfgekroonde ‘vrijheidsondernemer’ Jeanet Bathoorn. Door mega actief te zijn op sociale media bouwde zij een reputatie en credibility op in haar vakgebied waardoor ze nu opleidingen en trainingen verkoopt in ondernemerschap. Haar boodschap voor iedereen die hetzelfde wil bereiken, die een flexibel leven wil leiden en zijn bedrijf wil laten groeien was eigenlijk heel simpel: je kunt niet te weinig aan social media doen. Zorg dat mensen je leren kennen, bouw een netwerk op met mensen die voor jou interessant zijn en profileer jezelf als een expert op jouw vakgebied door vooral héél erg aanwezig te zijn. Schrijf, schrijf, schrijf hierover, maak video’s waarin je erover vertelt, tweet de in’s & outs… kortom; zorg ervoor dat mensen niet om jouw kennis heen kunnen. Jezelf branden is nog nooit zo makkelijk geweest, maar ook nog nooit zo belangrijk.

Video, video, video

Eigenlijk de enige transitie die nog niet helemaal gemaakt is, is die naar video. Alle andere kneepjes van social media zijn inmiddels redelijk ingeburgerd, maar video’s maken vinden we toch nog steeds eng. Desalniettemin is het onvermijdelijk om meer video-content te gaan creëren als bedrijf of wanneer je jezelf wilt branden. Wanneer je nu niet begint, ben je straks te laat. De nieuwe generatie (Generation Z) gebruikt Youtube zelfs als voornaamste zoekmachine, en gebruiken het vaak zelfs liever dan Google. Het is dus de hoogste tijd om ons over onze onzekerheid heen te zetten en er gewoon mee aan de slag te gaan!

VR is de toekomst

Virtual Reality is toch nog steeds een beetje een abstract begrip – althans, voor mij wel. Volgens Karlijn Krol van PostNL is het the next thing. De gewone social media, daar zijn we inmiddels allemaal wel een beetje aan gewend en mee gestart (als bedrijven zijnde), virtual reality echter gaat de boel vanaf volgend jaar weer flink opschudden. Nee, dat betekent niet dat iedereen acuut zijn Prada-zonnebril gaat inruilen voor een Google Glass of VR-bril, maar het betekent wel dat de nieuwe ontwikkelingen de komende tijd in deze richting zullen gaan. Karlijn sprak bijvoorbeeld over een brievenbus in de buurt met internetverbinding zodat je zelf je pakketjes kunt komen afhalen, over efficiënter post sorteren dankzij VR, en op afstand te openen sloten om de postbode je pakket in je huis te laten afleveren als zelf niet thuis bent om het aan te nemen. Genoeg food for thought voor de komende jaren, dus!

Musically als potentiële nieuwe marketing tool

Noah de Zeeuw en Jonatan de Boer bespraken bovendien een nieuw social platform, dat voornamelijk populair is onder jonge tienermeisjes; Musicly. Waar die app precies voor is werd uit hun verhaal niet geheel duidelijk, maar wij hebben het even voor u opgezocht 😉 Het is dus een app waar je een liedje kunt zingen of playbacken of bijvoorbeeld een scene uit een film kunt naspelen. Desalniettemin hebben de populairste gebruikers inmiddels al miljoenen volgers en zijn ze ware celebrities aan het worden. Een Duitse tweeling van 14 heeft onlangs zelfs een eigen kledinglijn gelanceerd. Het is een gegeven dat zodra je ouders op een sociaal platform te vinde zijn, de jongeren vaak weer migreren naar een ander platform wat dan vervolgens immens populair wordt en daarom doe je er ook niet onverstandig aan om Musically eens te cheken. Het kan zomaar in de toekomst of nu al enorme marketing mogelijkheden bieden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *