WORKING GIRL

Zo ga je beter om met kritiek van je baas

Beter omgaan met kritiek van je baas

Oké, we gaan er geen doekjes omwinden: kritiek krijgen is gewoon niet leuk. Zéker wanneer die kritiek afkomstig is van je manager die het overduidelijk niet begrepen heeft en je met zijn negativiteit om de oren slaat, over iets waar jij bloed, zweet en tranen in hebt gestopt. De verdediging kiezen is de meest verleidelijk optie op zo’n moment, óf gaan opsommen wat er dan allemaal wel niet slecht is aan zíjn werk. Nee, niet heel volwassen inderdaad. Dus hoe moet het dan wel? En belangrijker nog: hoe zorg je ervoor dat je je ook minder kut voelt door die kritiek?

Want ja, dat is toch vaak wel de achterliggende reden waarom je zo reageert: de kritiek – of het nu opbouwend is of niet – geeft je het gevoel dat je niet goed genoeg bent, of maakt je boos omdat je er moeite mee hebt dat iemand anders iets van jou vindt dat niet in de categorie super, awesome, geweldig ligt. En dat terwijl júist kritiek en niet complimenten hetgene is waar je echt iets mee kunt en waardoor je nog beter kunt worden dan je al bent. Dat is dan ook de reden waarom je eigenlijk, ja, eigenlijk, heel blij zou moeten zijn wanneer je kritiek ontvangt op je werk.

Feedback leren incasseren

Een reden dat sommige mensen niet goed kunnen omgaan met kritiek, is volgens onderzoekers dat zij zichzelf zien als een vastomlijnd persoon. Zij zien hun identiteit als vaststaand en niet iets wat dagelijks kan veranderen, en dus is feedback een bedreiging op hun persoonlijkheid. Ikzelf weet niet zeker of ik het hiermee eens ben, feedback blijft immers een vorm van kritiek en dat is nooit leuk om te ontvangen.

Je kunt er echter wel voor zorgen dat je er meer voor open staat en de kritiek op een andere manier gaat incasseren. Dit doe je door je er bijvoorbeeld heel erg bewust van te zijn dat de feedback die je nu ontvangt, jou kan gaan helpen om een beter persoon te worden. Bedenk je dat wie je vandaag bent, niet per sé de persoon is die je ook in de toekomst zult zijn. Je kunt veranderen en je kunt zelf actief werken aan die verandering, en als je wilt de feedback die je ontvangt hiermee toepassen. Zo leer je jezelf het ontvangen van feedback te zien als een kans, een kans om een betere versie van je zelf te worden, in plaats van het te zien als een bedreiging en kritiek op wie jij bent als persoon.

Bedenk of je het ermee eens bent

Je hoeft natuurlijk niet alsnog álle kritiek die je ontvangt positief op te vangen en ermee aan de slag te gaan. Op sommige punten mag je jezelf best verdedigen, het is namelijk ook weer niet de bedoeling dat je over je heen laat lopen natuurlijk. Manager of niet. Evalueer de kritiek die je krijgt dus eerlijk: heeft je manager een punt of niet, als je heel eerlijk naar jezelf kijkt? Zo ja, dan accepteer je het en incasseer je het op de manier die we hierboven beschreven. Bedankt je manager voor de feedback en zeg dat je er iets mee zult gaan doen. Denk je dat je het er niet mee eens bent? Vraag dan om een paar voorbeeldsituaties, zodat je beter kunt beoordelen of het in die situatie misschien verkeerd overgekomen is. Ook dáár kun je van leren, want het betekent dat wat je doet op andere mensen misschien verkeerd en anders kan overkomen dan bedoeld. Kun je je vervolgens nog steeds niet vinden in de kritiek, vertel dan eerlijk inclusief een voorbeeld waarom jij denkt dat je manager ongelijk heeft. Maak het hierbij niet te emotioneel en zorg er ook voor dat het geen welles-nietes-gesprek wordt; daaraan heb je niets en het zorgt er alleen maar voor dat je minder professioneel overkomt. Daarna negeer je gewoon de punten waarmee je het echt niet eens bent en ga je aan de slag met de punten waarmee je wél iets kunt. Bedanken voor de feedback en zeggen dat je er iets mee zult gaan doen kan soms alleen al wonderen verrichten!

Maak het specifiek

Met algemene meningen van je manager, zoals “Ik vind dat je je planning onvoldoende op orde hebt”, kun je niet zoveel. Wanneer je zulke feedback ontvangt, ookal noemt je manager een voorbeeld, vraag dan om verduidelijking. Vraag bijvoorbeeld wat je specifiek beter kunt doen of veranderen om hier verbetering in te brengen. Zo krijg je écht tips te horen waarmee je iets kunt en kun je dus veel gerichter iets doen met de feedback en beter worden in je werk. Durf dus door te vragen en daag je manager uit om dieper na te denken dan even snel een aantal ‘negatieve’ gedachten de schutting over te gooien.

Laat het los

Door er actief iets mee te gaan doen óf het naast je neer te leggen moet je de kritiek gaan loslaten. Bedenk je dat de kritiek niet bedoeld is om jou te kwetsen, maar om jou en je werk vooruit te helpen. Goede kritiek is heel waardevol en kan er echt voor zorgen dat je een stuk sneller groeit in je werk en ook in persoonlijke vorm. Houd dit altijd in je achterhoofd en je zult merken dat het al een stuk gemakkelijker is om ermee om te gaan. Indien je vindt dat de kritiek niet eerlijk is, ga het dan niet opkrotten zodat je je er alsnóg rot over gaat voelen. Leg het naast je neer, bedenk je dat je er niets mee kunt en focus je vervolgens weer op de dingen waarmee je wel iets kunt of waardoor je wél beter wordt in wat je doet.

Kun jij goed omgaan met kritiek?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *