SOLLICITEREN, WORKING GIRL

Zo kom je zelfverzekerd over, zelfs wanneer je dat niet bent

zelfverzekerd-overkomen-wanneer-je-dat-niet-bent

Foto: Brooke Testoni

Zou jij soms ook willen dat je wat minder onzeker over zou komen? Zeker wanneer je één van de jongsten bent binnen het bedrijf en dus veel minder ervaring hebt om uit te putten, is het niet gek dat je je soms onzeker voelt in het bijzijn van andere managers. Het is al vervelend genoeg om je op zo’n moment zo te voelen, als de anderen het doorhebben is het éxtra vervelend omdat dit natuurlijk niet is hoe je indruk maakt. Gelukkig zijn er veel dingen die je kunt doen om zelfverzekerder over te komen, ook wanneer je dat eigenlijk niet bent.

Een zelfverzekerde houding

Je houding is vaak één van de belangrijkste dingen die jouw onzekerheid verraadt. Als je jezelf traint op de onderstaande punten ben je in het vervolg situaties waarin je je onzeker voelt heel snel de baas! Een bijkomend voordeel is dat wanneer je jezelf in een meer zelfverzekerde houding ‘dwingt’ je je automatisch ook écht zelfverzekerder zult voelen.

  • Sta rechtop, met je hoofd omhoog. Trek je schouders een beetje naar achteren en beeld je in dat je door een draadje aan het plafond omhoog gehouden wordt. Wanneer je onzeker bent heb je de neiging een beetje in elkaar te duiken: gebogen schouders en een gebogen hoofd.
  • Leer stil te staan. Wanneer je zenuwachtig bent ga je al snel een beetje draaien, van het ene been op het andere staan en onrustig doen met je armen. Probeer jezelf erin te trainen om stil te staan; sta op twee benen, je armen langs je lichaam of een hand in één van je zakken. Ook wanneer je je benen of armen gekruist houdt kom je direct minder zelfverzekerd over, leer jezelf dit dus ook af!
  • Neem ruimte in. Mannen doen dit vaak, let er maar eens op. Ze maken zichzelf breed of zitten heel uitgebreid op een stoel: benen uit elkaar, armen over de leuningen, en houding die zegt: Kom maar op! Wij vrouwen doen dit veel minder, terwijl het juist veel macht en kracht uitstraalt. Je kunt het ook iets subtieler doen, door bijvoorbeeld tegen de rugleuning van de stoel aan te zitten, je handen op je heupen te zetten wanneer je staat, of door een beetje tegen een muur aan te leunen.

Raak mensen nonchalant aan

Ken je die mensen die af en toe even hun hand op je arm leggen? Op een bepaalde manier is het intimiderend, maar wel op de juiste manier: automatisch kijk je een beetje tegen die persoon op. Je kunt proberen om dit zelf ook iets vaker te doen. Houd het wel subtiel, het wordt al snel een beetje eng anders 😉 Je kunt bijvoorbeeld ook je hand op iemands schouder leggen wanneer je zijn of haar aandacht wil vragen, in plaats van iemands naam te roepen.

Maak oogcontact

Deze is behoorlijk vanzelfsprekend, maar het is misschien wel de allerbelangrijkste uit dit lijstje. Iemand die telkens wegkijkt straalt een enorme onzekerheid uit. Door de ander juist recht in de ogen aan te blijven kijken kom je direct een stuk zelfverzekerder over. de zelfverzekerde houding uit punt 1 kan je helpen om dit ook makkelijker vol te houden, maar het vergt veel oefening om niet automatisch steeds even weg te kijken.

Spreek rustig en zelfverzekerd

Wanneer je onzeker bent heb je al snel de neiging om ook onzeker te gaan praten. Hakkelen, te snel praten, of juist door teveel woorden te gebruiken als: ‘ik denk’, ‘ik geloof’, ‘volgens mij’, etc. Hiermee doe je enorme afbreuk aan jezelf. Als je niet helemaal zeker weet wat je zegt: doe gewoon alsof je dat wel bent! Je wordt er namelijk harder voor afgerekend wanneer je altijd zo onzeker praat over jezelf en je eigen werk dan wanneer het een keer niet helemaal klopte wat je hebt gezegd. Probeer hier op te letten en jezelf erin te trainen dit minder te doen. Dwing jezelf ook om rustig te praten, misschien zelfs iets rustiger dan normaal. Je stem wordt zwaarder wanneer je rustig praat en ook dat straalt weer een bepaalde autoriteit uit.

Houd op met je verontschuldigen

Dagelijks hoor ik een manager zich constant verontschuldigen tegenover mensen uit zijn team zodra hij hen vraagt iets voor hem te doen waarvoor hij zelf geen tijd hebt. Op zijn tijd je empathie op die manier tonen is heel goed, maar wanneer je het regelmatig doet komt het juist zwak over. Probeer er dus op te letten om je vooral minder te gaan verontschuldigen voor dingen.

Wees blij met hoe je bent

Als je niet blaakt van het zelfvertrouwen, moet je ook niet van jezelf verwachten dat je ineens de meest dominante persoon op kantoor of in je vriendenkring wordt. Dat is helemaal niet nodig en dat is niet ‘jij’. Werk eraan om jezelf te verbeteren op punten waar dat kan, maar wees je bewust van je eigen sterke punten en het feit dat je niet iemand anders hoeft te worden en kunt worden. Alleen dán word je echt een betere versie van jezelf!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *