WORKING GIRL

ZO VOORKOM JE DAT DUFFE GEVOEL OP JE WERK

Zo word je energieker op je werk

Voel jij je gedurende de werkdag ook zo snel duf? Grote kans dat er daardoor veel minder uit je vingers komt dan dat je zou willen of zou moeten. Denk je regelmatig, al zuchtend, dat je zou willen dat je je wat energieker zou voelen na de lunch? No panic, dat hebben we bijna allemaal. Er zijn echter wel een aantal handige manieren om dit gevoel van algemene dufheid en gebrek aan productiviteit te voorkomen of verminderen. Benieuwd hoe? Lees verder.

Open deuren

Oke, laten we eerst eens even een aantal open deuren intrappen. Je energiek voelen begint natuurlijk bij de basis en dat is een gezonde levensstijl. Zorg dus dat je gezond eet, voldoende vitaminen binnenkrijgt en je tijdens je werkdag niet volstopt met suiker en koffie. Dat geeft je op korte termijn misschien een boost, vandaar ook het gevoel dat je het ‘nodig’ hebt, maar zodra het weer uitgewerkt is zul je je juist extra pufloos voelen. Kies voor gezonde tussendoortjes, fruit en een gezond en vullend ontbijt en lunch.

Daarnaast is te weinig slaap natuurlijk ook killing: wie heeft zich ooit energiek kunnen voelen na een (structureel) tekort aan nachtrust? Alhoewel je er misschien weinig zin in hebt na een volle werkdag; op tijd naar bed gaan kan je wel degelijk helpen om het plezier in je werk te behouden en overdag het gevoel te hebben dat je daadwerkelijk iets kunt presteren.

Zit niet heel de dag stil

Van heel de dag zitten aan een bureau zitten kun je enorm snel een duf gevoel krijgen. Doordat je te weinig pauzes neemt raak je je concentratie snel kwijt. Die krijg je niet terug door even naar Facebook te gaan of een Youtube-filmpje te bekijken, maar door echt even weg te gaan bij je computerscherm. Met mini-pauzes die je besteedt door eventjes te lopen (binnen het gebouw of misschien naar buiten), zul je zien dat je de tijd ertussen veel beter besteedt. Je hebt eigenlijk maar een aandachtsspanne van zo’n 1 á 1,5 uur waarna je idealiter weer een kleine pauze neemt. Als je daar eens iets meer rekening mee houdt zul je zien dat je je een stuk langer energiek voelt en uiteindelijk juist meer gedaan krijgt op een dag én er een beter gevoel aan overhoudt.

Deze pauzes weg van je computer helpen ook om de vermoeidheid van de hele dag naar een beeldscherm kijken te voorkomen. Zeker wanneer je regelmatig hoofdpijn krijgt aan het eind van de dag is dit een teken dat je te weinig afstand neemt van je scherm.

Je eigen kleine routines

Zorg ervoor dat je kleine dingetjes hebt op een dag die jou een stukje gelukkiger maken; een koffie-momentje met die bevriende collega, een wandelingetje om half 4 of door een tijdschrift bladeren na je lunch.. het maakt eigenlijk niet uit wat het is. Vervolgens draag je er zorg voor dat je dit iedere dag blijft doen. Zo heb je iets om naar uit te kijken, wat je dag breekt en waar je energie uit haalt.

Werk slimmer, niet harder

We hebben het er al eerder over gehad, maar harder werken is niet meer de manier om je te onderscheiden. Slimmer werken is dat wel. Begin de dag met de dingen waar je het meest tegenop ziet of die je de meeste concentratie kosten, stop zo min mogelijk tijd en energie in je mailbox en zoveel mogelijk in projecten waarmee je echt het verschil kunt maken. Bovendien gun je jezelf zo ook minder tijd om te gaan zitten stressen over een bepaalde taak of deadline; je bent immers efficiënt aan het werk en hebt dus geen reden om bang te zijn dat het niet gaat lukken. En anders vind je een manier om het op te lossen. Je kostbare high energy uren ‘s ochtends ga je niet zitten verspillen door te stressen.

En ook niet geheel onbelangrijk: ga op tijd naar huis. Blijf niet zitten om het zitten maar ga gewoon weg wanneer het genoeg is geweest. Op die manier houd je plezier in je werk en heb je meer energie in de uren die je op je werk besteedt. Gewoon, omdat je weet dat je ook nog iets aan je avond gaat hebben. Voel je hier vervolgens dan ook niet alsnog schuldig over, maar geniet van je vrije tijd.

Sport meer

Door regelmatig te sporten heb je ook gedurende de dag meer energie. Toch kan het lastig zijn om naast een zware baan regelmatig te sporten als je ook nog met vrienden en familie wilt afspreken. Je kunt natuurlijk wel een afwisseling maken tussen echte trainingen in de sportschool en door bijvoorbeeld ‘s avonds nog een wandelingetje te maken. Je zult merken dat je dagen ineens een stukje energieker worden!

Dit artikel is gebaseerd op een eerder gepubliceerd artikel van Lifehacker.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *