LIFESTYLE, WORKING GIRL

Zo word je een succesvolle jonge vrouw

Hoe word je een succesvolle jonge vrouw

Een succesvolle jonge vrouw, dat is denk ik de ambitie van ieder van ons, anders kom je niet op deze website waarschijnlijk. Maar wat karakteriseert zo’n succesvolle vrouw nu eigenlijk en, belangrijker nog, hoe zorg je dat je er zelf ook één wordt en blijft?

Succesvol is natuurlijk sowieso een ruim begrip, het is afhankelijk van wat jouw persoonlijke doelen zijn of je succesvol bent of niet: als jij de ambitie niet hebt om een topbaan te hebben, betekent dat dus niet dat je onsuccesvol bent omdat je die niet hebt. Je hebt immers andere ambities. Mocht dat zijn: een baan waarvan je gelukkig wordt, een fijn huis en een hond, dan ben je in principe natuurlijk succesvol wanneer je dat hebt bereikt. Maargoed, dat is dus voor iedereen verschillend en kun jij dus ook als enige inschatten van jezelf. Waar we wél naar kunnen kijken zijn bepaalde eigenschappen die succesvolle vrouwen vaak karakteriseren, die hen helpen met het behalen van hun doelen en om gelukkig te zijn.

Zelfvertrouwen & zelfkennis

Een beetje obvious maar succes valt of staat natuurlijk met zelfvertrouwen: hoe kun je van anderen verwachten dat ze in jou geloven en investeren wanneer je dat zelf niet eens doet en dat ook uitstraalt? Vertrouwen hebben in je eigen kunnen en je eigen kwaliteiten is een kritiek punt om die succesvolle jonge vrouw te worden die je wilt zijn. Daarop aansluitend is ook zelfkennis: weet wat je sterke en zwakke punten zijn zodat je hier goed mee kunt spelen. Vergroot je sterke punten en laat je mindere kanten zo min mogelijk opvallen en probeer ze te verbeteren. Zo word je steeds iets beter en straal je in ieder geval naar de buitenwereld al uit dat je weet waarmee je bezig bent. En dat is een heel goed begin.

Zet doelen

Doelloos van dag tot dag leven heeft weinig zin. Je hoeft niet altijd alles tot op de dag gepland te hebben, maar een globaal plan van wat je wilt bereiken in het aankomende (half) jaar en hoe dit past binnen je grotere doelstellingen voor meerdere jaren is essentieel. Je moet immers iets hebben om naar toe te werken en waarop je bepaalde keuzes kunt afwegen. Wanneer je geen plan hebt, kun je gemakkelijk van de rode draad gaan afwijken en jezelf verliezen in zogenaamde side tracks. Niet zozeer heel erg, maar wel wanneer je bepaalde dingen wilt bereiken. Dan wil je focus houden. Nadenken over je doelstellingen en hier een plannetje voor opstellen helpt enorm. Evalueer elk half jaar even of de dingen waarmee je bezig bent nog steeds bijdragen aan je doelen of dat je misschien wat veranderingen aan moet brengen.

Wees toegewijd en zeg ‘nee’

Zoals we hierboven eigenlijk al omschreven: je moet toegewijd zijn aan je doelen om ze ook daadwerkelijk te behalen. Wanneer je bepaalde doelen hebt betekent dit bijna altijd dat je er ook dingen voor moet laten. Je kunt in het leven nu eenmaal niet alles hebben, en dat is geen pessimistische uitspraak, maar een uitspraak die je helpt om gefocust te blijven. Wanneer je een bepaald doel voor ogen hebt is het goed om je hier volledig op te focussen en dat betekent automatisch dat andere dingen even op een lager pitje moeten komen te staan of simpelweg momenteel niet binnen je leven passen. Bijvoorbeeld wanneer je per sé marketing wilt gaan doen binnen de mode-industrie, en er komt een kans langs voor een marketing functie binnen een groot bedrijf als Philips, je heel goed moet nadenken wat je wilt. Dit past niet binnen je plan, maar is natuurlijk wel een hele mooie kans. Dit is een goed moment om je doelen te her-evalueren. Gaat het je meer om het doen van marketing binnen een mooi bedrijf, of gaat het je juist om de mode-industrie? Indien het antwoord het eerste is, moet je deze kans zeker aangrijpen en past deze dus wel binnen je plan. Is het antwoord het laatste? Dan is het misschien toch slimmer om deze kans aan je voorbij te laten gaan omdat het je afhoudt van je focus.

Wat zijn jouw doelen en hoe probeer je deze te bereiken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *